Robin Beck - Liverecension från Skogsröjet

ROBIN BECK
Skogsröjetfestivalen, 3/7-2018

Termometern visar på närmare 30 grader när sångerskan ROBIN BECK äntrar scenen på årets Skogröjetfestival. Hon är på märkbart gott humör och skämtar friskt med sina bandmedlemmar, samtidigt som hon delar historier och livsfilosofier med publiken. Med sig på scenen har hon äkta maken James Christian (bas), BJ Zampa (trummor) och Jimi Bell (gitarr) från bandet HOUSE OF LORDS samt Jorge Salán (gitarr), känd bland annat från SOTO. Det låter otroligt tajt och välspelat, vilket man kan förvänta sig av musiker av denna höga kaliber. Samtidigt har Beck konserverat både röstens karaktär samt omfång, vilket gör att när andra artister och band tvingas ändrar tonarten i låtarna så levererar hon fortfarande med kraft, värme och en påtaglig inlevelse som bör göra många av hennes samtida konkurrenter gröna av avund.

Den stora merparten av spellistan bygger på den 30 år för evigt unga plattan "Trouble Or Nothin" som producerades av hitmakaren Desmond Child. Skivan genererade hela fem singlar, däribland "Save Up All Your Tears" , "Don´t Lose Any Sleep" och givetvis ”First Time”. Ni minns väl? Låten som var det stora läskedrycksföretagets ledmotiv under det aktuella året och som erövrade listor världen över. Bland annat knep den första platsen på den brittiska singellistan samt andra platsen i Sverige. Albumet är enligt min utsago en av de bästa inom sin genre och håller fortfarande efter alla dessa år. Dock har ROBIN BECK aldrig lyckats upprepa denna kommersiella succé med efterföljande skivor.

Denna dag bjuder hon även bland annat på "That All Depends (On What You Do Tonight) som återfinns på "The Great Escape" plattan från 2011 samt "Me Just Being Me" och titelspåret från  albumet "Love Is Coming" (2017).  Det är givetvis högst förståeligt att hon vill visa upp material från sin senaste platta, men tyvärr har inte de spåren samma igenkänningsfaktor hos publiken eller håller samma klass som det äldre materialet. Detta får till följd att konserten som helhet dippar betänkligt emellanåt. Med tanke på att speltiden är en knapp timme  kunde man även ha valt bort BJ Zampas trumsolo och istället spelat "Wrecking Ball" eller "Sprain" från eminenta plattan "Underneath" (2013).  När hon sen rundar av konserten med  "Hide Your Heart", också den från "Trouble Or Nothin", så blir det uppenbart att ROBIN BECKS absolut starkaste kort fortfarande kommer från det 30 år gamla mästerverket.

Text & foto: Henrik Halvardsson