Hanoi Rocks - Buried Alive (7)

Band: Hanoi Rocks
Titel: Buried Alive
År: 2009
Bolag: Backstage Alliance

Recensent: Johan Hagengren

Jag är inte gammal nog att ha sett HANOI ROCKS innan återföreningen men när jag väl fick chansen, precis efter gruppens comeback-album "Twelve Shots On The Rocks", så lämnade de mig klart imponerad. Michael Monroe och Andy McCoy var gubbar redan då men bjöd på ös och underhållning värdig ett band hälften så gammalt. Gruppen har alltid varit ett välrennomerat liveband och således är den här DVD:n inget undantag.

DVD:n skildrar gruppens farvälspelning i Helsingfors, ett sista manifest för ett av partyhårdrockens mest färgglada band. Låtlistan är gedigen och man hinner avverka inte mindre än 32 låtar på 138 minuter. Den karismatiske frontmannen Monroe hinner med nästan lika många klädbyten.

Spelningen är i Finland men bandet är generösa nog att inte ha mellansnacket på finska då majoriteten av världens rockers inte skulle ha en aning vad de pratade om. Gamla medlemmarna Nasty Suicide (bra stagenamn?) och Lacu gör gästframträdanden på gitarr & sång respektive trummor. Nasty visar effektivt att bandet ska vara väldigt glada att de numera har vår svenske Conny Bloom på gura. Conny och ELECTRIC BOYS kollegan Andy Christell sköter körsången exemplariskt och är inget annat än professionella. Vi bjuds på gamla klassiker, nya låtar från efter comebacken och rariteter såsom "Million Miles Away" som en sista gång dedikeras till Razzle, som MÖTLEY CRÜEs Vince Neil körde ihjäl 1984. Rörande och ärligt. Gruppen visar återigen att de tillhör den glada rockens elit och cementerar sin plats som ett av rockens absolut bästa liveband.

Extramaterialet består av en 12-minuters "dokumentär", som mest innefattar lite inkonsekventa stunder som bandmedlemmarna själva filmat under turnén, samt ett fotogalleri från gruppens sista vecka tillsammans. För mig som älskar rikligt extramaterial känns det lite fattigt. Jag hade gärna sett några intervjuer med bandet, främst Michael Monroe och Andy McCoy där de berättat anekdoter och minnen från sin långa karriär. Men den här gången får vi nöja oss med en sjujävla spelning.