Moorgate - Denial of Reality (6)

Band: Moorgate
Titel: Denial of Reality
Antal låtar: 5
År: 2009
Betyg: 6/10

I den biografi som medföljer denna demo beskriver MOORGATE sitt tidiga sound som melodisk death/thrash metal i midtempo. Utan att ha hört denna tidiga upplaga av bandet kan jag konstatera att inte speciellt mycket förändrats sedan 2004. Det handlar fortfarande om en melodistyrd variation av thrashspäckad dödsmetall. Tempot är dock genomgående, med undantag av en del variationsbringande sektioner, högt och sitter som en smäck i solar plexus. Jag diggar speciellt spår två, "End of the Beginning", som besitter ett driv i klassisk AMON AMARTH-anda och som skriker hitpotential. Överlag hörs faktiskt en hel del likheter med just AMON AMARTH i gitarrernas melodiarbete. Detsamma gäller sången. Klassiska DAWN och deras mästerliga "Slaughtersun" ekar också någonstans i periferin.

Som bonus har bandet kastat in en andra version av spår tre ("The Red and the Black") som kryddats med mesig rensång och förärats tillägget 'commercial sell-out version' till sin titel. Anledningen till detta tilltag är förmodligen att nå en bredare publik och visst, det fungerar säkert. Det låter bra, lite MASTODON över sången faktiskt, men jag hade klarat mig utan. De fyra föregående låtarna räcker gott och väl för att övertygna vänner av melodisk döds. I mina öron låter inte bandet riktigt redo för fullängdsformatet i dagsläget men de har definitivt potential att nå hela vägen framöver. Jag vill höra mer!