Subcyde - Subcyde

Band: Subcyde
Titel: Subcyde
Antal låtar: 4
Recensent: Anders Jacobsson

Svenska Subcyde lär inte behöva leta länge efter skivkontrakt med den här demon, för denna blytunga metall de plöjer ligger helt i tiden. Plattor med The Haunted och Entombed lär ju ha rockat fett på ett flertal ölkalas hos medlemmarna i Subcyde, och att de säkerligen diggar dessa band hörs också på musiken. Det ska dock nämnas att samtidigt låter de ganska egna, även om soundet i sig är lika originellt som ett överskott av tomma Sofiero-burkar på en metalfestival. Death/Thrashcore är väl den närmaste beskrivningen jag skulle vilja använda, och de gör det verkligen riktigt bra. Basen tuggar i bröstet och headbangarsuget anländer ganska snart efter man kört igång plattan. Det finns inget som helst att klaga på, för det här ligger helt rätt i sin genre, och även om det knappast är nyskapande så är det lik förbannat riktigt bra.

Det låter dock väldigt svenskt, och detta är en produkt av Death Metal-Sveriges eviga skimmer, som fortfarande lyser starkt och klart ända sen Entombed krossade färska skallar med sin "Left Hand Path" för 15 år sedan. Mot slutet av denna 4-låtarsdemo känns den klassiska svenska dödsmetallen ännu mer, inte minst i den fenomenala "Mind Eraser". Det är så förbannat skönt att se att dagens band fortfarande hyllar det legendariska dödssoundet, som banade väg för dem som senare fick dödsmetallen att överleva i en bransch av kommersiell smörja. Nu är den kanske större än någonsin.