Phunk - All Work And No Play

Band: Phunk
Titel: All Work And No Play
Antal låtar: 5
Recensent: Claes Wiberg

Enmansbandet Phunk, som lär vara på väg att utökas till ett "riktigt" band, har kategoriserats som nu-metal. Etiketten som sådan är jag tveksam till; Korn låter inte som Orgy, och Orgy låter inte som Slipknot, o.s.v. Modern metal känns som en bättre etikett, och vad Phunk spelar är melodisk modern metal. Jag hör spår av Fear Factory, Korn, Orgy och månne även ett stänk Deadsy. Den bästa liknelsen jag kan komma med är en mix mellan Orgy och Fear Factory.

Bakom Phunk står en viss herr Icey, och "All Work And No Play" är hans tredje demo på kort tid. Efter en inledande keyboardtrudelutt sparkar Phunk igång med "Mimic", vilken inte är något vidare - refrängen känns väldigt standardiserad enligt rådande normer för den här typen av musik, och ger mig inte särskilt mycket. Det följande spåret "Eczema" är dock mycket bättre - här är refrängen originellare, och den sitter som en smäck - inte dumt alls! "Solar Eclipse" är också schysst - versen är rätt skön och även om refrängen är förutsägbar första gången den dyker upp, så lyfts den sedan av en smart adderad ackordföljd under åtföljande gånger. Avslutande electronica-remixen av "Cabin Fever", gjord av Killa Dawgs, har drag av Prodigy och Apoptygma Berzerk, men den simpla sångslingan som upprepas gång på gång drar ner betyget - det blir helt enkelt tjatigt. !

Problemet med Phunk stavas sång och texter. Icey är ingen naturlig sångare, och jag önskar att han fläskat på mer effekter på sången - för det mesta är den väldigt torr, vilket förvärrar det hela. Texterna känns aningen korthuggna och lite klyschiga, hur ärligt menade de än må vara. En ny sångare lär dock vara på ingång när Phunks sättning blir fulltalig.

Men "Eczema" och "Solar Eclipse" är riktigt bra låtar i den här genren, och hade demon bestått av bara dessa två spår hade betyget blivit högre. Ljudet är dessutom riktigt fett och mixen utmärkt, och de instrumentala prestationerna är det inget fel på. Mitt tips är att satsa på att bara ge ut de riktigt vassa spåren nästa gång!