Human Failure - Tales from a hollow eternity

Band: Human Failure
Titel: Tales From A Hollow...
Antal låtar: 4
Recensent: Joakim Roos

Ljuv nostalgi! Human Failure väcker minnen till liv. Minnen från mitten av 90-talet och den underbara, melodiösa dödsmetallen. Dödsmetall som på den tiden manifesterades av band som In Flames, Dissection, Dark Tranquillity, Opeth, Unanimated, Eucharist, Decameron, Edge Of Sanity, Naglfar, Excretion, At The Gates, Vargavinter, Vinterland, Gates Of Isthar, Scheitan, Embracing, Mithotyn med flera. Det handlar alltså om slingdöds med bisvärmsriff i relativt högt tempo och jag fullkomligt älskar musikstilen. Human Failure låter verkligen som om de härstammar från denna period. Det är mycket slingor och finurliga gitarrmelodier. Fullt ös varvas med lugnare partier. Growl blandas med ren sång. Ekon av heavy metal (främst Iron Maiden) och nordisk folkmusik hörs allt som oftast. Tänk er en blandning av Vintersorg, In Flames kring "Subterranean", Dark Tranquillity runt "The Gallery", Opeths "Orchid" och Unanimateds "Ancient God Of Evil". Kan det bli mycket bättre? Jo, det kan det förstås. Annars hade det inte stått en sjua i betyget ovan. Growlandet är kanske lite för mörkt. Till den här musiken passar det ofta bättre med ljusare skrik. Å andra sidan ger det här Human Failure en viss särprägel. Den rena sången behöver bli lite säkrare, och slutligen behöver låtmaterialet finputsas lite till. Det är bra redan nu, men det kan bli ännu bättre.