Band: Angst
Titel: Divine wrath
Antal låtar: 5
Recensent: Peter Gustavsson

Hemsida: ???
E-mail: ???

Vad kan en gitarrist/basist från Norrköping och en sångare från Umeå ha gemensamt? Svaret är bandet Angst. Hur otroligt det än må låta med kontakt och liknande så har demon Divine wrath skapats med största allvar, och för undertecknad som inte tillhör någon fanskara av black metal överhuvudtaget känns detta som en tämligen upplyftande historia. Att blicka framåt och söka utveckla genrèn finns inte i tanken för killarna. Snarare en återgång till den ursprungliga black metal med ett tungt och rått ljud.

Divine wrath är inspelat på så sätt att all musik är inspelad i Norrköpingsgrabben Characith's hemtrakter medans all sång lagts i Jens Rydèns studio i Umeå. Något underligt tillvägagångssätt när det gäller inspelning alltså. Musiken är som tidigare sagt mörk och tungt laddad, med äldre norska avkommor som inspiration. Vad som drar ner betyget är dock valet att använda trummaskin då monotomt trumspel definitivt inte får folk att höja på ögonbrynen. Även musiken blir stundtals tråkig då riff används härifrån till evigheten, och blir ibland torra och tråkiga. Sången är vad som lyfter allting då denna faktiskt håller riktigt hög klass! Elakt mässande och väsande gutural sång som ger en domedags-känsla. Som en blandning av Naglfar's Jens och Dissection's Jon ungefär, vilket inte vill säga lite i sådana här sammanhang. Överlag är det en bra demo, men med mer varierande riff och trumspel skulle det kunna bli hur bra som helst!