Syconaut - Solace (8)

Band: Syconaut
Titel: Solace
Antal låtar: 7

Först och främst är det en sak som måste klargöras. Det här är den mest proffessionella demo jag hört, någonsin. Det här låter bättre än de flesta bands debutplattor. Det är precis så tajt det kan bli och ljudbilden är ultramodern. Smaken har dock vissa likheter med baken, men i SYCONAUTs musik är en klinisk produktion ett måste. Det här rör sig nämligen om metal i stil med FEAR FACTORY/MESHUGGAH/MACHINE HEAD.

"Solitude" är ett helt ok öppningsspår och efterföljande "Exposed" likaså. Dock är det svårt att finna riktiga "hooks" som gör musiken minnesvärd. Det är inte förrän i låt 3, "CCC(P)", som mitt intresse ökar ordentligt för SYCONAUTs musik. Här börjar man leka med takterna och de tidigare spåren bleknar i jämförelse. Musiken börjar bli mer detaljerad och således mer intressant. "Red Eyes" golvar mig från 00:00 och visar sig vara en riktigt jävla hit. Det är fett, tungt och inspirerat och undertecknad är belåten som en ekorre i ett nudistläger. Inledningsriffet är i världsklass och låten är smakfullt uppbyggd med toksurt gormande. "Fueled Up" bjuckar på dödsvrål och grindtempo och det är tydligt att SYCONAUT förstått hur man ska bära sig åt för att inte tråka ut sina lyssnare. Avslutande "Entangled in Anguish" knyter ihop säcken galant med sina vackra synthpartier och snygga experimentella gitarrstrukturer.

Hade man kortat ned den här demon (genom att exkludera spår 1 och 2 tillexempel) så hade slutbetyget varit en fullpottare. Men tyvärr har även detta gäng gjort misstaget att sprida en lite väl lång produktion för sin art. Men när det låter som det gör så är det inte direkt pinigt att behöva utstå.