Inspire - Inspire (5)

Band: Inspire
Titel: Inspire
Antal låtar: 3

Hemsida: ???

INSPIRE är en Torsbygrupp som bildades 2004 och spelar 80-talsinfluerad hårdrock. Jag skulle vilja påstå att man de facto spelar hårdrock som den spelades under första halvan av ovan nämnda decennium. Sättningen är trummor, bas, tre gitarrer och sång. Medlemmarna är Petrus Lindström, Björn Kjellgren, Andreas Antonsson. Christian Steen, Per Frykedal och Anton Lundström.

Jag tycker att det är en bra produktion med demomått mätt. Bakgrunderna är tighta och framför allt gitarrerna låter bra. Spelmässigt finns inget att klaga på. Gitarrsolona utförs med finess och det förekommer en del snygga twinguror här och där. Sånt gillar undertecknad.
Man säger sig också själva vara nöjda med soundet, och det är befriande för det finns en hel del demoband som ber om ursäkt för än det ena och än det andra. Om man inte ens själv tror på sig, hur ska man då kunna få någon annan att göra det? Självförtroende är A och O i branschen. Sen gäller det i och för sig att ha en viss självkritik också. Svår balansgång det där. Det gäller att inte ta i så man kräks i pressmaterialet. Det gör inte INSPIRE heller. Jag tycker att man på ett informativt och bra sätt presenterar hur man låter och bifogar dessutom bilder och kontaktadress.

Jag håller dock inte med om att karaktäristiskt för bandets musik är refränger som sätter sig. De här låtarna får man nog plugga rätt hårt för att få att fastna. Det finns helt enkelt inga refränger som kan sätta sig. Det beror nog mycket på sången. Den räcker inte till. Varken vad det gäller solosången eller körarren. Där finns tyvärr en hel del i övrigt att önska.

Det är tre rätt lika spår som finns på skivan. Bäst är avslutningsspåret "Mysterious Moon" som inleds med ett riktigt WINGER-riff. "No Man´s Land" vill jag minnas. Schysst gung i alla fall.

Ambitionen är att få lira så mycket som möjligt, eftersom bandet älskar kicken av att få stå på scen inför en publik som släpper loss rejält. Siktet är dessutom inställt på att få spela in en platta. Det blir svårare för var dag som går att komma fram som ny hårdrocksakt och det känns som om det krävs mer än så här för att intressera ett skivbolag.
Det är dock möjligt att, om bandet genom träget gigande lyckas skapa sig en stor fanbase, något bolag visar intresse.