Insidiator - Five Darkening Dimensions (7)

Band: Insidiator
Titel: Five Darkening Dimensions
Antal låtar: 5

Jag antar att de fem mörknande dimensionerna utgörs av de fem segment som denna tämligen imponerande låtsvit är uppbyggd av. Det hörs verkligen att det är verkligt begåvade, om än unga musiker som skapat verket ifråga. Därmed inte sagt att bandmedlemmarna förfaller till uppvisningslir, detta är inte den typen av progressiv rock. INSIDIATOR överbryggar gränslandet mellan traditionell semi-symfonisk rock och prog metal och hamnar själva på den melodiösare sidan av planket. Och allting låter bra, även Jacob Kaasgårds raspiga barytonpipa vilken jag inte har kunskaper nog att avgöra om den bör klassas som stilren eller inte men förvisso har sin egen karaktär och, framför allt, låter helt rätt i sammanhanget.

Därtill är själva ljudkvaliteten förbluffande hög. Fastän inspelningen utförts av kvintetten själva (antar jag) i sångaren/keyboardisten/saxofonistens vardagsrum, samt i fallet trummorna basistens garage, kunde "Five Darkening Dimensions" med lite god vilja misstas för ett enligt gängse normer tillkommet officiellt skivsläpp. Ingen dålig prestation.

Min enda invändning är att INSIDIATORs låtskrivande i sig ännu inte tycks ha nått sin fulla mognad. Under sträcklyssning " vilket ju verket också tydligt är avsett för " känns stämningsskiftningarna bitvis inkonsekventa, särskilt tycks vissa klimaktiska ögonblick inträffa för tidigt som i del 2, "A Frightful Lament". Men musiken är ändå så pass bra att den tål att jämföras med mången garvad veteranensemble, och INSIDIATOR kommer tveklöst att skapa sig en position inom framtidens progressiva rockpantheon " som band eller individuella musiker.