Lizard Eye - Out of Nowhere (7)

Band: Lizard Eye
Titel: Out of Nowhere
Antal låtar: 3

För ett tag sedan landade en demo med LIZARD EYE på mitt bord. Det var nio ganska OK låtar, men med en mer än lovligt tråkig produktion. Eftersom det kom en hel hög andra skivor i samma veva som pockade på uppmärksamhet så lade jag undan demon för att samla mod. Innan så skett dök dock en ny trespårsdemo med bandet upp och det var en betydligt trevligare bekantskap. Ny trummis, men framför allt en helt annan produktion. Musiken får ett helt annat liv.

Bandet har sina rötter i Uppsala och Stockholm och består nu av Lasse Gudmundsson på gitarr och sång, PM Saari, sologitarr, Conny Käll, bas och Elin Eriksson på trummor.

Man spelar traditionell heavy metal och första spåret "Your Truth" är en snabb rackare med lite dubbelstamp. "Alive" som sedan följer har en vers bestående av gitarr och sång och minner lite om SAXON. Låten bjuder på en bra refräng.  Tempot höjs åter i avslutningen "Into Nowhere" som ändå har en skön laid back-vers. Efter andra refrängen kommer ett parti med trummor och bas som fylls på med lite fotbollskör och sedan övergår i gitarrsolot. Bästa låten tycker jag.

Just nu lirar man en hel del ute samtidigt som man jobbar på nytt material. Man ser sig också om efter ett passande skivkontrakt. Det är nog inte alls omöjligt att hitta med tanke på att det kontrakteras betydligt sämre band än det här. Bara att önska lycka till!

Gillar du klassisk heavy metal så kolla in bandet.