It Will Come - 47 (8)

Band: It Will Come
Titel: 47
Antal låtar: 3
Recensent: Anders Jacobsson

Det var inte så länge sedan jag recenserade IT WILL COME:s första demo "Bound" (2004), som imponerade ganska starkt på mig, samt att det var en kul svensk överraskning. Nu är kvartetten tillbaka med en ny demo vid namn "47", som består av tre låtar med obligatorisk längd för genren. Något som slår mig är att IT WILL COME klarar av att vara ganska atmosfäriska utan keyboard eller synt som tillhygge för att höja stämningen. IT WILL COME är ett band med komplext sound. De lämnar mycket mellan raderna till lyssnaren, och med sitt storartade sound blir paradoxen mellan extrem tyngd och Louise Halldins oskuldsfulla och ganska ledsna sång ett slående koncept som stärker bandets ryggrad. Detta hade lika gärna kunnat falla pladask, men med tanke på hur stora delar av låtmakeriet är utformat så funkar det alldeles utmärkt. Det enda som stör mig lite med den här demon är att låtarna kan vara lite ostrukturerade. Visst så ska man ha konstnärlig frihet, eftersom musik är en konstform, men då ska det göras med bravur. Öppningslåten "Deeper Into Nothing" är bra men går mig lite på nerverna ibland. En annan sak är att Louise inte alltid smälter så bra in i ljudbilden. Jag vet inte om det beror på sångarrangemanget i just de partierna eller om det är hennes röst, och/eller hur den är mixad. Jag tror dock hon dränks lite i den blytunga musiken, så att i fortsättningen försöka utveckla sången något och mixa den rätt vore inte så dumt. I en låt som "Mute Witnesses" så glänser hon dock storartat och ger hela kreationen en högre nyans i den melankoli låten bygger på.

"47" är en väldigt bra demo (producerad av galningen Mike Cameron, mest känd från Zonata) och den borde ge IT WILL COME ett skivkontrakt. Göteborgarna kan sin doom och de glänser verkligen här. Det kan absolut ingen ta ifrån dem.