Extinction - Sworn to Extinction (6)

Band: Extinction
Titel: Sworn to Extinction
Antal låtar: 6
Recensent: Peter Gustavsson

Uddevallas EXTINCTION har sedan 2002 varit gitarristen och sångaren Andreas Karlséns skötebarn. Medlemmarna har kommit och gått, men Andreas har envist hängt kvar vid sitt stuk och kör kompromisslöst med gamla thrashikoner som KREATOR och tidigt TESTAMENT. Musiken i sig är inte helt oäven. En snygg blandning av tidig thrash blandat med band som FORBIDDEN och DEATH. Vilka plattor som snurrar i stereon hemma är alltså snart klarlagt.

"Sworn to Extinction" inleds med "Zombie Invasion" som drar igång med ett fett riffande och vansinnig gitarronani som hämtat ur skolboken för hur den tidigt primitiva thrashen ska byggas. Efterföljande "Low Life" är demons starkaste spår där mant tydligt märker spår av husguden Chuck Schuldiner. Efterföljande spår tenderar att bli mer anonyma och får aldrig riktigt fäste i skallbasen.

"Sworn to Extinction" är en snyggt och ordentligt genomförd demo, men har dessvärre blivit anfallen av en producent som aldrig skulle få lagt labbarna vid mixerbordet. Gitarrer och sång ligger helt okej men trumljudet som ska driva upp det hela låter mer eller mindre som en blandning av bongos och kakburkar, vilket ger ett torrt intryck av något som skulle kunna vara så mycket bättre. Ett tips är att lämna ovannämnde producent utanför när det är dags för nästa demo.

EXTINCTION rekomenderas för den som bankar skallen blodig till primitivt dödsthrash-riffande och är trött på allt finputsat ljud.