Band: Vapenlicens
Titel: HAT 101
Antal låtar: 13
Betyg: 6/10
Recensent: Fredrik Sandberg

"Åh, jag älskar hur du skriker / När du inser att allt är över / Det kommer inte göra ont om ett tag / När du inte får det syre som du behöver"

Du har säkert sett någon med en sådan där t-tröja på sig, en som det står "Jag är inte rasist – jag hatar alla" på? "HAT 101" är möjligen en passande sonisk gestaltning av en sådan tröja. Detta eftersom VAPENLICENS gör tämligen klart för oss som lyssnar att de inte är knussliga; de kan tänka sig att lustmörda vem som helst av oss. Att förstlingsverket i fullängsformat gör skäl för namnet råder det inga som helst tvivel om. Låttitlar som "Rakt Genom Tinningen", "Brottsplats: Ditt Ansikte", "Krig Mot Allmänheten" och "Jag Måste Döda Dig" lämnar liksom inte mycket utrymme för tvivel – VAPENLICENS har en del issues med aggressioner...

Aggressiv är även själva musiken, som utgörs av en (till största delen) tempostark blandning av old school dödsmetall och hardcore. Sångaren Adam Skogh skriker strupen ur sig med en desperation som onekligen passar till det kompromisslösa riffandet, vilket är tur. Det gör nämligen att man inte tänker alltför mycket på det ruskiga gitarrljudet; egenproducerat i all ära, men ett bättre slutresultat än så här borde man nog allt kunna begära. Nu är det i och för sig ingen total katastrof, dels eftersom musikstilen som sådan inte kräver så mycket finess i produktionen, dels eftersom de texter som levereras på svenska garanterat stjäl allt fokus.

Det är nämligen här VAPENLICENS börjar bli intressanta på allvar. Delar av låtarna är kanske bra (så som till exempel smittsamma "Håll Käften Istället", fiffigt ordvitsiga "Knarkohol" eller behagligt malande tunga "Evig Bakfylla") men en aning klämkäcka, men så finns det ett icke föraktligt antal av dem som är... mindre så.

Det brukar ju sägas att all god konst skall provocera, något som ibland kontras med att provokation inte är ett egensyfte i sig. Oftast brukar en provokativ framtoning betala sig bra inom den här branschen: MARILYN MANSON chockade världen med enbart lite smink och dekadens som vapen, och när Niklas Kvarforth i SHINING skär sönder sig själv får flertalet metalskribenter bula på jeansen. Om Erik Danielsson i WATAIN insmord i härsket grisblod intygar att hans satanism är på riktigt ses det som creddigt, och när CANNIBAL CORPSE på engelska river av nummer som "Entrails Ripped From A Virgin's Cunt" eller "Hammer Smashed Face" headbangar vi mer än gärna.

Vad händer då när den sistnämnda typen av misantropi formuleras på svenska? Plötsligt börjar textraderna kanske krypa lite under skinnet på oss som lyssnar; så blir åtminstone fallet för mig. När en låt som "Din Jävla Mes" inleds med att en snyftande mansröst får låttiteln vrålad i ansiktet efter att ha intygat att han aldrig slagit en kvinna, grinar jag illa. När våldtäkt avhandlas i "Straffknull" blir grimasen än mer plågad, och även en textrad som "Ner på marken, jävla hora / Smaka blodet som du förlorar" ur (på det hela taget starka låten) "Ser Det Ut Som Jag Bryr Mig?" får mig att inse något överraskande: jag är provocerad!

Jag antar att detta innebär att VAPENLICENS därmed har lyckats i sitt uppsåt – att skapa en skiva som faktiskt förmår uppröra, till och med i detta luttrade nådens år 2012. Om man tycker att det därmed är bra, och förtjänar högt betyg, beror väl förmodligen på hur stor toleransmån man har för konstnärlig frihet; hur man tycker att det nu ligger till med värdet i att vara provokativ. Personligen hade jag gärna sett VAPENLICENS få chansen med en vettig produktion i ryggen; dels för att de bitvis uppvisar genuint kompetent låtsnickrande, och (i ärlighetens namn) dels för att det faktiskt ÄR underhållande att se världens alla Sievert Öholm få moralpanik...