Vader - Welcome to the Morbid Reich (7)

Band: Vader
Titel: Welcome to the Morbid Reich

Få dödsmetallband har existerat så länge som polska VADER. I över ett kvartssekel har polackerna, med Piort Wiwczarek i spetsen, släppt skiva efter skiva med (oftast) högkvalitativ death metal. Formtoppen nåddes redan i början/mitten av 90-talet med kanonplattor som "The Ultimate Incantation" (1993) och "De Profundis" (1995) men bandet har konstant fortsatt att prångla ut lyssningsvärd musik. Senaste plattan "Necropolis" var dock något av ett nedköp och medlemscirkusen kring bandet sände signaler om att vägs ände kanske var nådd till slut.

"Welcome to the Morbid Reich" är precis som titeln antyder något av en återgång till hur bandet lät på ovannämnda skivor. Bandets tredje demo från 1990 bar just titeln "Morbid Reich" och siktet ligger troligen på att återvinna den cred som så sakteliga falnat. Under 2000-talet har VADER antagit ett massivare och mer tekniskt betingat sound i stil med NILE och BEHEMOTH, medan tidigare plattor balanserade ledigt mellan klassisk dödsmetall (MORBID ANGEL, DEICIDE) och stenhårt thrashande. Nya skivan hamnar just här soundmässigt. Det är mer riffbaserat än sentida skivor och det är heller inte lika hårt fokus på att hela tiden hålla kulsprutetempo. Visst har det funnits en del sväng på senare skivor också men det låter ändå annorlunda nu. Lite mer old-school och riffbaserat helt enkelt. I mina öron är det en ytterst lyckad rockad! Det gör helheten mer lättlyssnad, samtidigt som bandet aldrig avviker från sin tidigare utstakade bana.

Som kan avläsas ovan föredrar jag bandets tidigare period och uppskattar därför den titt i backspegeln som "Welcome to the Morbid Reich" innebär. Även fans av bandets mer sentida plattor bör dock kunna finna nöje häri. Vi snackar inget plötsligt stilbyte ala IN FLAMES. VADER låter alltjämt som VADER, på gott och på ont. Mest på gott förstås. Ingen framtida klassiker men väl en mycket stabil utpost i bandets fläskiga diskografi.