Witchcraft - Firewood (7)

Band: Witchcraft
Titel: Firewood
Bolag: Rise Above

Recensent: Magnus Gustafsson

Att det finns folk som med så kärleksfullt handlag gör musik av den här typen fascinerar mig oerhört. Svenska Witchcraft har tidigare släppt en självbetitlad debutplatta för tre år sedan. Den andades 70-talsrock med starka influenser av tidig primitiv Black Sabbath, Led Zeppelin och Alice Cooper. Även på uppföljaren som nu snurrar i min CD-spelare så är det just dessa två grupper jag tänker på och kanske ännu lite mer av Black Sabbath faktiskt. Produktionen är så autentisk att om du inte visste det så skulle du tro att du upptäckt ett okänt band från England och att skivan släpptes 1972.

Jag brukar tycka att sådana här band som så ogenerat hyllar forna tiders musik ofta blir rätt trista och faktiskt lite bakåtsträvande. Men samtidigt så blir jag lycklig av att höra att det faktisk finns unga musiker som inte låter det som varit falla i glömska. Jag menar, killarna i Witchcraft kunde ju ha spelat nu metal istället. Det kunde ha varit värre alltså.

"Firewood" bjuder lyssnaren på en skön tripp in i flummig doom som har ett varmt och välkomnande ljud. Låtarna är genomgående starka och charmiga på många sätt. Jag fastnar direkt för "Chylde of Fire" med sin drivande basgång och släpiga gitarr, "Wooden Cross (I Cant´t Wake The Dead) är astuff okult musikmagi och "Sorrow Ewoker" är en sorgligt hjärtskärande men vacker ballad. Men på nästa skiva måste Witchcraft hitta på någonting lite nyare, men utan att tappa bort grundtonen, för att inte permanent placeras i retroträsket. Det skulle vara väldigt synd.