220 Volt - Made in Jamtland (7)

Band: 220 Volt
Titel: Made in Jamtland
Bolag: Swedmetal Records

Fan vad kul! Det var den spontana känslan när 220 Volts "Made in Jamtland" landade i brevlådan. Bandet bildades 1979, släppte sin debut-LP i juni 1983 och upptäcktes därefter tämligen omgående av undertecknad. På den tiden så sög undertecknad girigt i sig alla sköna band som slog igenom i den mäktiga "New Wave of British Heavy Metal-vågen". 220 Volt var ett av de svenska banden som utmärkte sig mest, tillsammans med Europe och Treat. Möjligen fanns en konkurrenssituation mellan dessa band, men det var inget som jag märkte eller skulle ha brytt mig om. I mitt hårdrockshjärta fanns det plats för alla. Nästan. Det som släppts nu är i alla fall en live med inspelningar gjorda uppe i Jämtland mellan 2002 och 2004. Man kan säga att cirkeln nu är sluten och att bandet återigen består av de grabbar som väldigt förväntansfulla intog Stockholm för att spela in sitt första album. Nu blev det ju dock så att det under inspelningarna kändes som om sången inte riktigt satt som den skulle. Vad göra? Jo, man kom överens (även Christer Nääs) om att låta en kompis komma ner och provsjunga. Det var Jocke Lundholm som sen fastnade i bandet. Han medverkade på alla plattor fram till denna. Nu är dock Frille tillbaka och även om jag aldrig hört honom tidigare så känns det i alla fall som originaluppsättningen. Jag märker till min glädje att det finns en hel del spår som härstammar från debuten. Här finns guldkorn som "Woman in White" och "Child of the Night". Här finns också "Sauron" som tillsammans med "Prisoner of War" var bandets första singel. Andra höjdpunkter är "Heavy Christmas", "Firefall" och "Powergames". Kompetent traditionell hårdrock. Annars låter det väl som det brukar göra live. Det förekommer en del publikfrieri lite här och var. Introt i "Child of the Night" är lekfullt och skönt.

För er som kommer ihåg NWoBHM och allt som kom i dess svallvågor blir den här CD:n en nostalgikick. För er som missat 220 Volt finns här en bra chans att upptäcka några av Sveriges tidiga hårdrockshjältar. Själv blir jag allt oftare påmind om att jag borde börja uppdatera mina gamla LP's genom att leta fram CD-utgåvor på samma alster.

Och nej, jag har inte glömt tidiga band som Neon Rose, EF Band eller vikingahjältarna Heavy Load. Däremot så har jag säkert glömt många andra. Och åter andra har jag nog lyckats förtränga...