Rapture - Silent Stage (7)

Band: Rapture
Titel: Silent Stage
Bolag: Spikefarm

Recensent: Anders Jacobsson

Finska Rapure fortsätter i samma anda som på föregångaren "Songs For the Withering". Att klamra fast vid något som funkar är det inget som helst fel på, men att inte ta det lite längre och försöka utveckla, då står man och trampar så det blir gyttjigt. Deras gotiska doom-inspirerande metall är allt annat än dålig; den är utomordentligt bra och sätter sig fast likt superlim gånger 666. Varför är jag då lite tveksam till denna utgåva, undrar ni" Saken är den att melodisk Gothic Metal med både vanlig sång och growl-sång bör alltid utvecklas för att det ska funka. Det bör utvecklas hela tiden. Låten "I Am Complete" är en riktig höjdare som sticker ut och här har vi Rapture när de lyckas som bäst. Bandet lyckas bra med att skapa känsla, speciellt när den vanliga rösten får till det där uppgivna vemodet som jag älskade på förra alstret. På den plattan finns en låt som heter "Two Dead Names" jag kom ihåg att jag höll på att lyssna halvt ihjäl mig på. Här finns det nog ingen låt som slår riktigt så hårt, men den funkar mycket bra som uppföljare, trots bandets fastfrysning i utvecklingen. Vi måste dock få tro att de lirar det de älskar och då ser jag inget egentligt fel alls. Ett visst sound behöver dock lite extra krydda för att det ska kunna fortsätta, men Rapture ställde undan kryddburkarna under den här inspelningen.

Katatonia hör man mycket av i Rapture och så har det varit sen debutplattan, då soundet var kallare och något råare" som på "Brave Murder Days". Nu när Rapture har släppt tre plattor så låter det fortfarande en hel del Katatonia, fast skillnaden mellan Rapture och Katatonia är att Rapture har lite mer av det gotiska, då de svenska hjältarna tycker om att poppa till det lite istället. Balansen mellan väldigt mörk growl och ganska soft vanlig sång är förhäpnansvärt snyggt, trots att de båda rösterna har ytterligheter. De tar ut varann ganska bra utan att det känns onaturligt. Produktivionen är ren" kanske lite för ren och polerad, men har ändå tyngd och atmosfär. Låtmaterialet är överlag ganska vemodigt och utytrycksfullt, men till nästa skiva önskar jag mig vidare utveckling och kanske t.o.m. lite mer djup och tyngd i ljudbilden. Hyvvä!