Perry And The Travellers - The Grand Voyage (8)

Band: Perry And The Travellers
Titel: The Grand Voyage
Bolag: Knuckleville Productions

Recensent: Fredrik Sandberg

Den röda ökensanden bredvid vägen glittrar i det gassande solskenet, när mil efter mil av dammig, vindlande landsväg avverkas under de trådslitna däcken på din lätt rostiga Cadillac-cabriolet från -59. Du har vinden i håret och en bitterljuv blandning av frihet och melankoli i själen, och från bilstereons spruckna högtalare strömmar ett perfekt soundtrack till din resa mot en ny solnedgång, en annan stad, ett nytt brustet hjärta. Det är sydstatsrock, bitvis bluesigt svettig, bitvis behagligt folksångaraktig med viss kulör av country. En oinvigd skulle möjligen ha svårt att placera bandet; det är inte LYNYRD SKYNYRD, ALLMAN BROTHERS eller RAM JAM, och inte heller något mer samtida som BLACK STONE CHERRY eller DRIVE-BY TRUCKERS, trots att musiken på sätt och vis bär drag av samtliga dessa.

Den invigde vet förstås att det handlar om PERRY AND THE TRAVELLERS, bördiga tämligen långt från solstekta amerikanska sydstater: svenska Karlstad. Inte desto mindre har värmlänningarna på denna sin andra skiva hittat ett synnerligen varmt, genuint och påtagligt trovärdigt anslag i sitt sound, som tillsammans med bra spännvidd på låtmaterialet borgar för angenäm lyssning. Låtar som "Bikini Campfire" och "Give A Little Romance" är behagliga, lättillgängliga rockbagateller, medan andra som "Walking On That Line" och "On The Edge" är betydligt ösigare och mer groove-orienterade nummer. Kronan på verket är dock de mest finstämda ögonblicken, som country-softa "All My Times" eller rogivande "Run Run Run". Kronjuvelen bär titeln "Beautiful Place" och är garanterat en av de vackraste, mest känslosamma ballader ni lär höra i år.

Sammantaget är "The Grand Voyage" alltså en skiva som uppvisar lika mycket bredd som kvalité, och bör för alla älskare av klassisk, tidlös sydstatsrock vara ett givet umgänge under kommande ljumma sommarkvällar.