Black Stone Cherry - Between The Devil & The Deep Blue Sea (8)

Band: Black Stone Cherry
Titel: Between The Devil & The Deep Blue Sea
Bolag: Roadrunner
Betyg: 8/10

Recensent: Janne Stark

Om man säger att ett band har mognat betyder det ofta att energin falnat, den oborstade juvenila glimten i ögat är borta och man har en samling lätt luttrade herrar som klippt av taggarna på sin musikaliska ros så att ingen radiolyssnare ska sticka sig i onödan. Så är det inte i detta fall, men nu tänker jag använda det uttrycket i alla fall om amerikanska sydstatsbandet BLACK STONE CHERRY. Nej, jag ser inte dem som polerade herrar i stärkt skjorta och mössan i handen. Den första gång jag såg och hörde BLACK STONE CHERRY blev jag definitivt utsatt för en musikalisk tornado ibland på gränsen till otyglad så det höll på att tippa över. Låt mig bara säga att det är just den delen som man nu fått kontroll på. Lyssna på låtar som ”Change”, ”White Trash Millionaire” eller ”Blame It On The Boom Boom” så förstår ni att det inte är någon fara på taket. Man hade redan tidigare en bra ådra för snygga melodier och att få till låtar som utan problem kunde spelas på radion. Denna platta har fått en större andel av den sorten där vissa kanske kan tyckas gränsa åt en alltför inställsam flirt med radion, men banne mig om jag inte gillar det. ”Stay”, ”Won’t Let Go”, ”Like I Roll” och ”In My Blood” tilltalar mig på samma sätt som jag faktiskt gillar NICKELBACKs radioformatterade halvballader, dock har BLACK STONE CHERRY lite mer ragg på bröstet i sitt framförande. Det jag tycker känns som ett mognande är att de denna gång inte bara pluggat in och lirat på fullt ställ, utan verkligen kännt efter vad varje låt behöver för sound. Det är en större variation i sololjuden, från wahwah-liret i ”Blame It On The Boom Boom”, det fuzzigt skitiga ljudet och baryton/oktavriffet i ”Killing Floor” till octafuzzen i ”Change”. I den sistnämnda samt i ”Shake” har man även lagt in en liten extra melodislinga i refrängen vilket jag inte tänkt på tidigare. Energin i gitarrspelet har de definitivt inte tubbat på, även om disten anpassats. ”Between The Devil & The Deep Blue Sea” har en dynamik jag började ana på förra plattan, men som nu fullt blommat ut. Jag har en känsla av att detta kommer att bli bandets stora genombrott.