Vomitory - Opus Mortis VIII (8)

Band: Vomitory
Titel: Opus Mortis VIII
Bolag: Metal Blade
Betyg: 8/10

Karlstadplutonen VOMITORY spelar inte bara death metal - bandet är faktiskt rena sinnebilden av vad death metal är och ska vara. Under nästan två decennier har bandet med ursinningslöst raseri förstört hörseln hos oaktsamma (och tacksamma!) konnässörer. Ett mer aggressivt band, rent musikaliskt i alla fall, är nog nästintill omöjligt att finna. "Opus Mortis VIII" är, som titeln antyder, gängets åttonde fullängdare i karriären. Debuten "Raped in Their Own Blood" (1996) och ultrabrutala käftsmällen "Blood Rapture" (2002) är mina personliga VOMITORY-favoriter och album jag återvänder till nästan varje gång jag vill blåsa ur skallen för en stund. Sedan 2002 har dock bandet, i mitt tycke, gått på sparlåga. Utgåvorna har visserligen varit minst lika brutala som någonsin tidigare, men pricken över det berömda "I:et" har saknats. Jag skönjde dock en viss kvalitetshöjning på senaste plattan "Carnage Euphoria" vilket fick mig att se fram emot detta nu stundande släpp.

"Opus Mortis VIII" frossar som förväntat i såväl den svenska som den amerikanska dödsmetallmyllan. I grund och botten är VOMITORY ett ganska typisk svenskt dödsmetallband med tydliga drag av gamla hjältar som ENTOMBED, GRAVE och DISMEMBER. Kryddat med influenser från band som CANNIBAL CORPSE och MALEVOLENT CREATION och med en tydlig thrashnerv i botten blir det givetvis guld. Det är dock inte bara fullt ös rakt igenom utan man luftar hela tiden soundet med medgörliga "refränger" och medryckande melodier. Detta melodisinne visas upp direkt i öppningsspåret "Regorge in the Morgue"; plattans klart starkaste kort. Här är VOMITORY kanske bättre än någonsin tidigare! Tobias Gustavsson dominerar fullständigt bakom trummorna och riffen, ja RIFFEN, låter infernaliskt onda. En musikalisk resa genom skärselden! Übertunga "Shrouded in Darkness" och hastighetsmonstret "Torturous Ingenious" är ytterligare två ess i en genomgående stark giv.

Helt enkelt ett givet köp för den som älskar döden.