Children of Bodom - Relentless Reckless Forever (5)

Band: Children of Bodom
Titel: Relentless Reckless Forever
Bolag: Spinefarm

Recensent:Erik Arvidsson

Med stentuffa titlar som ”Shovel Knockdown”, ”Pussyfoot Miss Suicide” och ”Northpole Throwdown” sjösätter nu CHILDREN OF BODOM sin sjunde uppercut sedan debuten ”Something Wild” 1997. I god ordning är musicerande händelserikare än en Bond-film och man kastas mellan blytunga riff, thrash-rytmer, ultrasnabba melodiska serpentiner och BODOM-typiskt klingande syntar. Alexi Laiho vandrar hysteriskt på gitarrhalsen, lirar så strängarna glöder och keyboardisten Janne Wirman har fått mer utrymme till soloeskapader än på de senaste två plattorna. Det sistnämnda är dock av ondo enligt mig då jag tycker synten skall användas ytterst sparsamt i solosammanhang för att inte skapa en för syntetisk eftersmak. Som kompletterade instrument är å andra sidan BODOMs karaktär avhängig av synten och fungerar i detta kontext som alltid briljant. Det finns väl en anledning till att gruppen ibland kategoriseras som melodisk dödsmetall - med synth.

Det som gjorde ”Hatecrew Deathroll” (2003) till en sådan framgångssaga och således kom att bli finnarnas stora genombrott var mycket tack vare att låtarna var lika skoningslöst effektiva och träffsäkra som ett missilsystem. På ”Relentless Reckless Forever” har för mycket fokus satts på det instrumentala hantverket vilket har lett till att låtarnas slagkraft blivit lidande. CHILDREN OF BODOM har alltid haft en förmåga att behärska och balansera dessa två faktorer och således gett sin repertoar en rejält hög verkningsgrad, men tyvärr lyser denna fallenhet bara igenom sporadiskt på nya verket. I grymt fräcka ”Shovel Knockdown” och i rytmiska midtempo-dängan ”Roundtrip to Hell and Back” uppvisar kvintetten precis hur högpresterande de kan vara. Även i titelrökaren och hårda ”Not My Funeral” fungerar det utmärkt, medan det i andra spår haltar betydligt mer. Skivan är godkänd men inte mer.