Cathedral - The Serpent's Gold

Band: Cathedral
Titel: The Serpent's Gold
Bolag: Earache
Betyg: -

Recensent: Jonn Jeppsson

Som Earache måste ha längtat efter att få prångla ut den här samlingen. Tillvägagångssättet är bekant: När ett stort band lämnat bolaget (efter 2001 års "Endtyme" övergav CATHEDRAL Earache till förmån för Spitfire) väntar man inte längre än nödvändigt med att plocka ihop diverse godbitar från deras karriär för att "skapa den perfekta introduktionen" till "ett av de viktigaste banden" (läs: mjölka bakkatalogen en sista gång). En populär variant på detta tema är att dammsuga arkiven på sådant som inte dög till att ge ut på skiva när det begav sig och ge ut det som "exklusiva rariteter" som "alla fans längtat efter att äntligen få höra".

Dubbelalbumet "The Serpent's Gold" är både och. Första skivan sammanfattar tio års förvaltande och förfinande av arvet från BLACK SABBATH och PENTAGRAM, med bidrag från 1991 års stenkrossardebut "Forest Of Equilibrium", via "The Ethereal Mirror" (1994), "The Carnival Bizarre" (1995), "Supernatural Birth Machine" (1996), "Caravan Beyond Redemption" (1998) och ovan nämnda "Endtyme".

Andra skivan är den som ska locka er som redan äger sagda skivor att betala för låtarna en gång till och består således av dussinet outgivna spår. Om de är gammal skåpmat eller inte kan jag inte svara på eftersom den skivan inte ingår i promopaketet - vilket kanske ska ses som ett varningstecken. Men låtlistan i pressreleasen låter bitvis lovande: en cover på WITCHFINDER GENERALs "Rabies"! En livetagning av "A Funeral Request" med PENTAGRAMs Victor Griffin och Joe Hasselvander och REPULSIONs Scott Carlsson som gästmusiker! Den svåråtkomliga tolvminutersbesten "Schizoid Puppeteer"! Alternativtagningar av "Imprisoned In Flesh" och "Magic Mountain" med extra flöjter! Dessutom tillkommer ett gäng demos för de riktigt inbitna doomarkeologerna.

Men oavsett vad jag tycker om sådana här "greatest hits"-hyss är "The Serpent's Gold" en fantastisk skiva om man tar den för vad den är. "Hopkins (witchfinder general)", "Stained Glass Horizon", "Cosmic Funeral", "Melancholy Emperor" - enda spåret från grymma "Endtyme", tyvärr - och de andra låtarna är noshörningstung domedagsblues som få av de mer traditionella doomgängen kan konkurrera med. Om du bara vill äga ett CATHEDRAL-verk - fast du behöver egentligen två, tre stycken - är detta ett utmärkt val.

Vad som annars är intressant med kompilationen är hur den framställer CATHEDRAL som mer rock'n'roll än vad som verkligen är fallet. Tonvikten ligger på energiskt dånande upptemporökare, medan den släpande snigeldoom som kvartetten trots allt ägnar sig rätt flitigt åt tar väldigt lite plats. Vilket dock är ett smart drag av Earache; CATHEDRAL låter alltid bäst när det låter som om de har voodooeld brinnande i baken, medan det där närmast stillastående malandet görs bättre av uppstickare som KHANATE, UNEARTHLY TRANCE och SUNN0))).

Med det mest slående är materialets homogenitet. Jag har sällan hört en samling som låter så mycket som ett vanligt album och som är så svår att placera exakt i tiden. Samtliga femton spår låter som om de hade kunnat spelas in nästa vecka, lika väl som för femton år sedan och det enda som tyder på att tiden gått framåt är att Lee Dorrians röst blivit tydligare och mindre teatralisk med åren. Detta är bra, eftersom det så tydligt visar hur tidlös CATHEDRALs musik är samtidigt som det är lite mindre bra av ungefär samma anledning. Om du har deras två första plattor i Benno-hyllan har du i princip resten också. Men oavsett hur onödig (eller nödvändig, beroende på hur man ser det) denna samling är, är en sak säker: CATHEDRAL är ett måste för alla som tycker att bra hårdrock ska kännas som att bli överkörd av en trimmad ångvält.