Coldspell - Out From The Cold (9)

Band: Coldspell
Titel: Out From The Cold
Bolag: Escape Music
Betyg: 9/10

Recensent: Janne Stark

COLDSPELL, denna kombo från svergies kyliga nord, debuterade med den enastående plattan ”Infinite Stargaze” för två år sedan. Jag kan inte påstå att mina förväntningar ligger på någon lägre nivå efter den. Då  blir de automatiskt svårare att överträffa. Inledande ”Heroes” med sina starka hitövertoner bådar definitivt gott. Även om låttitlar som ”Run For Your Life”, ”One In A Million” och ”Angel Eyes” låter som det tryter i fantasidepartementet, så väger definitivt de musikaliska kvalitéerna upp för det. COLDSPELL har på denna platta lagt lite av de starkare sjuttiotalsinfluenserna åt sidan till förmån för lite mer AOR-aktiga influenser. En sak jag hittade drag av på förra plattan var tidiga TNT. Den ådran har definitivt förstärkts här. Jag skulle vilja beskriva detta som WHITESNAKE under ”1987”-perioden blandat med TNT på ”Tell No Tales” och naturligtvis en egen touch och ett uppdaterat tungt och fett sound. Här finns gitarriff som sitter som en pannbiff i en marmorvägg, där exempelvis ”Heading For Tomorrow” är ett lysnade exempel. Vidare kan jag inte låta bli att nämna ”Seven Wonders”, som har en refräng som formligen spränger sig in i pannbenet och stannar  ohjälpligt kvar där. Jag har, trots ansträngningar, inte lyckats hitta en enda svacka på plattan! Debuten har helt klart sina överglänsande punkter på vissa områden, medan ”Out From The Cold” har sina. Kort sagt, man måste ha båda plattorna för att vara komplett i syn lyssning av detta eminenta band. Klassisk melodisk hårdrock, precis som den skall spelas och sjungas!