Electric Wizard - Black Masses (8)

Band: Electric Wizard
Titel: Black Masses
Bolag: Rise Above
Betyg: 8/10

Recensent: Tomas Lagerlöf

Än en gång har de elektriska trollkarlarna från Dorset samlats för att sprida mörkrets evangelium. Med en svartmässa till brädden fylld av osviklig tyngd, djävulsdyrkan och ond bråd död tas själar i besittning. Världen kläs i grått, kärlek förvandlas till smärta och den annalkande drogdimman förvanskar. Jus Osborns stämma andas desperation, som vore den inspelad på botten av en hundra meter djup brunn. Shaun Rutters taktfasta trummande och Tas Danazoglous väl avvägda basspel skapar tillsammans med Liz Buckinhams trygga kompgitarr en dynamisk ljudvägg. Mycket känns med andra ord igen.

”Black Masses” tar vid där 2007 års ”Witchcult Today” slutade. Ljudbilden minner om sin föregångares men här ges än större utrymme åt intensifierat sväng, gitarrsolon och psykedeliska toner. Universums tyngsta ensemble är förvisso fortfarande tunga, men för puritaner är nog ELECTRIC WIZARD anno 2010 i mesigaste laget. För andra väntar en högtidsstund.

Låtmaterialet är överlag starkt. ”Venus In Furs”(inte att förväxla med VELVET UNDERGROUND-låten med samma namn) lyckas med snillrik låtuppbyggnad, smittande gitarrkaskader och lagom dos dissonans förtrolla under de dryga sex minuter den pågår. ”Patterns Of Evil” bygger strukturen kring ett giftigt riff, vilket varvas med eskalerande sologitarr. I tiominutersmastodonten ”Satyr IX” karvar sig samma gitarr ur det dova och råa muller som omsluter helheten, för att som sakteliga skruva sig in under huden. Avslutande ”Crypt of Dragula” är plattans enda instrumentala låt. En ondskefull, gastkramande droneskapelse där NEUROSIS möter åskmuller. Läskig är bara förnamnet.

Med ”Black Masses” har inte ELECTRIC WIZARD direkt flyttat fram positionerna, men väl befäst dem. Huruvida den når upp till ”Witchcult Today” återstår att se, ytterligare lyssning krävs, men en plats på årsbästalistan är ofrånkomlig.