Mongo Ninja - No Cunt For Old Men (9)

Band: Mongo Ninja
Titel: No Cunt For Old Men
Bolag: Indie Recordings
Betyg: 9/10

Recensent: Eva Grahn

MONGO NINJA är ett band som på väldigt kort tid har förankrat sig fast i mitt hjärta, även om jag gillat dessa musiker förr i andra konstellationer. Det här är uppföljaren till ”…and the Wrist is History” som släpptes sent förra året. Efter bandets framträdande på Inferno-festivalen i april spenderade de två dagar i Caliban Studios och resultatet lyssnar jag på nu. Första låten blir min absoluta favorit och den heter ”Mongo Ninja Attack”. Det är en rysare inom punk/metal med ett lysande gitarrspel av Peter Wegem (BLOOD TSUNAMI) samt den fantastiska refrängen ”Fucked up, retarded, The Mongo Ninja is back, shitfaced, pissed off, It´s a Mongo Ninja Attack”. Då kan man lätt förledas att tro att MONGO NINJA är ett skoj och plojjband och nog har jag sett en och annan överseriös black metalanhängare dra överseende på mungiporna, men skrattar bäst som skrattar sist. MONGO NINJA är egentligen inget att skratta åt även om man kan ha väldigt roligt med deras musik som bäst beskrivs som thrash/punk/metal. Ibland rentav lite melodiös som i ”Paid to Stay Away” men mest är det fantastiskt välspelade energiska och ilskna utbrott. Bård Eithun sitter bakom trummorna (EMPEROR, BLOD TSUNAMI; ZYKLON, SCUM med flera) och det borgar för en stabilitet som många band i den här genren saknar. Sångaren Kristopher Shau (THE CUMSHOTS) skriver det mesta av texterna och jag tror att han står för texten till ”Dead to Me”: ”Damn, you have developed like METALLICA. I remember you as the coolest guy. But the old you seem to be long gone. He left without a trace. Didn´t even say goodbye. Hey, whatever happened to you?”.  Och det är väl något som de flesta av oss frågat någon gång om kompisar från förr. Sammantaget är det en mycket bra skiva som åtminstone får mig på riktigt bra humör. Låtar som ”Broken Cock” och ”I Hate Your Girlfriend” är redan livefavoriter.