Annihilator - Annihilator (3)

Band: Annihilator
Titel: Annihilator
Bolag: Earache
Betyg: 3/10

Banan för ANNIHILATOR går käpprätt åt ett håll - och det hållet innebär en tydlig riktning rakt mot helvetet. För vissa band är det en positiv breddgrad, men icke för dessa kanadicker. Jeff Waters är en fantastisk gitarrist och var även en bra låtskrivare när det begav sig. "Alice in Hell" är en thrashklassiker och stundtals har han med sina olika uppsättningar fått ur sig ett och annat krutknippe med skötebarnet/soloprojektet ANNIHILATOR. Men nu... nu får det fan räcka.

Precis som föregångaren, "Metal", så är det här en pseudoenergisk & själlös skapelse gjord för att hålla huvudet över ytan ytterligare ett år, för att legitimera ännu en festivalturné runt europa levandes på gamla meriter. Produktionen är plastig och trummorna låter programmerade (hur mycket Jeff än påstår något annat). Dave Padden (sång/gitarr) låter lika pryd och regisserad som han gjort på alla andra plattor han medverkat på (även om det på sin höjd fungerade ok på "Schizo Deluxe", den sista plattan av något värde). Och när klyschorna innebär höjdpunkterna på en platta, så vet man att skiten nått fläkten på allvar. Det märks hur desperata Earache är i sin marknadsföring när promokonvolutet slår fast att inte mindre än 66 gitarrsolon ryms på endast 10 spår. Ehh...?

Jag känner mig korkad då jag hade en förhoppning om att det här skulle kunna bli bra (med tanke på skitstormen som blåste efter förra plattan), men "Annihilator" är den definitiva spiken i kistan. Jeff Waters har uppenbarligen ingen inspiraton kvar - han rekommenderas att istället ligga lågt och hoppas på att en större akt tappar en sologitarrist och tar honom under sina vingar. Men det finns det ju ett remarkabelt youtube-klipp som visar på att han redan gör.