Watain - Lawless Darkness (8)

Band: Watain
Titel: Lawless Darkness
Bolag: Season of Mist

Recensent: Tomas Lagerlöf

Tre år har passerat sedan "Sworn to the Dark" gjorde WATAIN till ett av black metal-scenens mest intressanta band. Väntan har varit lång, men "Lawless Darkness" lär inte göra någon besviken. Uppsalatrion har återigen lyckats tonsätta sin elitistiska, esoteriska och kaosgnostiska inställning till liv och död på ett både inspirerande och imponerande sätt. Och även om ens kunskaper om satanism är högst begränsade och intresset för "Liber Azerate" går på sparlåga, är det svårt att värja sig mot denna, bandets fjärde, fullängdare.

Liksom sin föregångare är "Lawless Darkness" en kompromisslös historia där mörker och kaos regerar. Men där andra akter bygger sitt koncept kring primitiv urkraft väljer WATAIN att satsa på att skapa stämning och atmosfär. Därmed inte sagt att här inte finns plats för det primala, inte alls. Men WATAIN vill så mycket mer än att bara chockera. De vill beröra, bedöva och förleda våra förtappade själar, vilket de också lyckas med. Med isande gitarrer, energi och övertygelse duperar de lyssnaren i riktning mot dödens kalla mörker.

"Lawless Darkness" är ingen lättviktig resa att företa sig. Dryga sjuttio minuter total uppmärksamhet kräver WATAIN av lyssnaren. Lyckligtvis är i stort sett varje beståndsdel så vackert utmejslad att resan blir till ett sant nöje. Och tänk om samtliga alster nått samma höjder som "Waters of Ain", då hade "Lawless Darkness" skrivit in sig i historieböckerna, som den bästa skivan inom genren - någonsin.