HIM - Screamworks: Love in Theory and Practice (7)

Band: HIM
Titel: Screamworks:  Love in Theory and Practice
Bolag: Warner

Recensent: Fredrik Sandberg

"Love is the Devil counting tears in the rain, to the sound of the chalkboard symphony played with nails."

Det krävs egentligen inte mer än det citatet (taget från "Love, The Hardest Way") för att inse att HIM på sitt senaste album rör sig i ganska välbekanta vatten. Ganska, hävdar jag, för visst är vattnet lite klarare och varmare än vanligt. HIM kommer sannolikt aldrig att beskriva kärleken som något fullkomligt bekymmerfritt. Trots det känns det som om deras inställning till livet är något ljusare än vanligt, då arrangemangen på "Screamworks" är betydligt luftigare än vad de brukar vara. Bandets sångare och frontman Ville Valo har sagt att bandet denna gång eftersträvat en mer 80-talslik produktion, där synthen ges mer utrymme medan kompgitarrer och sång träder tillbaka något. Hur mycket 80-tal det egentligen låter lämnar jag osagt, men det är uppenbart att finnarna prioriterar krispig elegans framför svulstigt tryck i ljudbilden. Förmodligen finns det en koppling mellan det luftigare soundet och låtskrivaren Ville Valos nyfunna nykterhet, som utan tvivel även gjort hans " redan tidigare smått fantastiska " sångröst gott. Redan i inledande spåret "In Venere Veritas" imponerar den karismatiske frontmannen med sina förmågor som vokalist, något han sedan fortsätter med skivan igenom.

"Screamworks" ÄR också en bra skiva, därom råder inget tvivel. Dock gör den avslappnade luftigheten i längden att HIM här känns aningen mindre unika än vad de brukar göra. Man kanske kunde säga att det den här gången är aningen mer champagne och spets, och mindre rödvin och krossad sammet, än vad brukar vara fallet. Tillhör ni " liksom jag " gruppen som håller tidiga alster som "Greatest Love Songs vol. 666" (1997) och "Razorblade Romance" (1999) som bandets starkaste, kommer ni därför sannolikt inte att fullständigt gå i taket över detta släpp. Samtidigt måste det understrykas att det finns gott om pärlor även på "Screamworks". Ett spår som "Dying Song" tävlar med HIMs bästa spår, och låtar som "Ode To Solitude" och "Acoustic Funeral (For Love In Limbo)" sopar även de banan med många konkurrenter. Ville Valo visar med all önskvärd tydlighet att han är en extremt begåvad låtskrivare och sångare, och HIM leder fortfarande världsmästerskapet i love metal med ganska betryggande marginal. Slutsats: HIM kan bättre, men till och med på en halvbra dag är man starkare än de flesta!