Griftegård - Solemn, Sacred, Severe (8)

Band: Griftegård
Titel: Solemn, Sacred, Severe
År: 2009
Bolag: Ván Records

Recensent: Tomas Lagerlöf

Jehovas vittnen. En, av många, illa ansedd religiös organisation med dryga sju miljoner medlemmar runt om i världen. Ola Blomkvist var under många år en av dem. Något som han än idag bearbetar, bland annat genom sin medverkan i Norrköpings tyngsta ensemble - GRIFTEGÅRD.

"Solemn, Sacred, Severe" heter fullängdaren som på allvar hotade "Hymns of Blood and Thunder" och "Death Magic Doom" i klassen "2009 års bästa doomplatta". Men till skillnad från sina genrekollegor skruvar GRIFTEGÅRD aldrig upp hastigheten, här finns inte plats för låtar i mellantempo. Vilket är bra, för de tunga, långsamma riffen passar den allvarstyngda och tankeväckande lyriken alldeles utmärkt.

Ola Blomkvist går till angrepp mot den figur som en gång i tiden styrde hans liv. Till sin hjälp har han en välmeriterad kvartett. Mest imponerar sångaren Tomas Eriksson som förmedlar textförfattarens tvivel på ett enastående sätt. Här finns nerv och känsla som för tankarna till Thom Yorke och Dave Eugene Edwards. Självklart förtjänar även Per Broddesson (gitarr), Thomas Jansson (bas) och Jens Gustafsson (trummor) ett omnämnande.

"Solemn, Sacred, Severe" är storslagen utan att vara svulstig, episk utan att vara för tydlig. Och här bereds plats för alla tänkbara känslouttryck utan att det känns "för mycket". Snarare vilar det nästan något återhållsamt över plattan. Samtidigt tränger sig dess sakrala kraftfullhet in i både kropp och själ. Här är inte tal om att framhålla enskilda låtar, då "Solemn, Sacred, Severe" främst bör betraktas som en helhet, som tjänar på att höras från början till slut. Så köp, lyssna - och njut.