Timecode Alpha - Freakshow (9)

Band: Timecode Alpha
Titel: Freakshow
År: 2009
Bolag: Spinfox

Recensent: Janne Stark

Under väntan på att ACT ska få tummarna ur och släppa en uppföljare till den lämpligt betitlade "Silence", välkomna TIMECODE ALPHA. Ok, i ärlighetens namn ska TIMECODE ALPHA inte ses som något substitut för ACT, vi snackar ett högst intressant band med sitt eget sound men i samma genre. Denna nya konstellation innehåller de otvivelaktiga talangerna hos före detta BISCAYA-sångaren Mads Clausen, gitarristen Peter Lazar och basisten Ken Sandin.
Vi snackar drama här! Denna platta är som en film, där varje låt går igenom faser, bygger upp spänningar och släpper ut dem. Jag är riktigt imponerad av de intrikata arrangemangen och det sätt på vilka låtarna går igenom så många olika stämningar och känslostämningar. Ibland hör jag lite gamla YES, dock uppdaterat. I den mörka och tunga "Face The Ground" bygger de upp samma typ av melankoliska stämning som grannarna i EVERGREY, med Mads till och med påminnande om Tom Englund. Ibland vistas de i samma terräng som prog-mästarna PAIN OF SALVATION, som i den nästan dissonanta "You Have To Understand" och den suveräna "Illusion", som även har sina SAGA-aktiga moment. Just när man nästan håller på att drunka i mörker och tunga känslor, kommer den upplyftande (musikaliskt i alla fall) "Do We Care At All" som ett ljus i mörkret. Trots sina ganska hårdtuggade musikaliska komplexiteter har plattan faktiskt något av en hit i sjung-med-i-refrängen-låten "Driving My Car". Produktionen signerad bandet och Andy LaRoque är oklanderlig med ett rent, ambient men ändå fett sound, plus alla små trevliga effekter som dyker upp när man minst anar det. Detta är inget annat än ett progressivt mästerverk från ett band jag redan längtar efter att höra mer av. Förutom tidigare nämnda musiker finns här gästspel från folk som trummisen Svetlan Råket, sologitarristerna Andy LaRoque, Johan Randén, Mattias Moberg, Patrik Hansson samt vokalisterna Angelica Olausson och Fredrika Clausen.