Bonafide - Something's Dripping (5)

Band: Bonafide
Titel: Something's Dripping
År: 2009
Bolag: Black Lodge

Har du alla AC/DC-plattor, och har lyssnat dig trött på dem? Har du också betat av bandets närbesläktade samtida kolleger och landsmän på Albert Records, ROSE TATTOO och THE ANGELS/ANGEL CITY, samt de bättre AC/DC-plagiaten från 90-talet, typ RHINO BUCKET och JOHNNY CRASH? Om du alltså redan betat av allt det bästa detta musikaliska grannskap har att bjuda och fortfarande inte är mätt, kan det vara befogat för dig att ge dig i kast även med Malmös BONAFIDE. Men först då.

Inte så att BONAFIDE är dåliga. De är bara ett av de där banden utan någonting att erbjuda som inte redan gjorts, och gjorts bättre. Huvudmannen Pontus Snibb kan mycket väl tala sanning då han säger att han inte ens lyssnade på AC/DC fram tills för några år sedan, det är fullt möjligt att det helt enkelt är bandens gemensamma bluesrötter som gett upphov till likheterna. Men skälet till en sak är aldrig så viktig som saken, som "Trollkarlen från Oz"-författaren Frank Baum sa en gång, och saken är i det här fallet den att BONAFIDE låter mer eller mindre som AC/DC. Svenskarna är snäppet mer förtjusta i att byta tempo mellan olika partier i samma låt än vad AC/DC är, även om liknande påhitt inte är helt okända hos australiensarna heller " jämför till exempel "sakta ner tvärt i refrängen"-greppet i "Hard Livin' Man" på "Something's Dripping" (som för övrigt är BONAFIDEs andra album) med AC/DCs "Walk All Over You". Plagierar gör BONAFIDE förstås inte, varken på den låten eller någon annan. Låt oss istället säga så här: om de ingredienser man blandar är rom, ananasjuice och kokosmjölk så kan slutresultatet bara bli en Piña Colada. Mer eller mindre god. I BONAFIDEs fall passabel, men inte mer.

Problemet med BONAFIDE är inte att de låter som AC/DC. Problemet är att deras egna låtar inte låter som höjdare AC/DC själva glömde skriva, utan som om de blivit över från inspelningar där bättre AC/DC-låtar getts företräde. Det skjuts hela tiden något bredvid målet " riffen är aldrig riktigt så på kornet, sångmelodierna är aldrig riktigt så medryckande, och helheten har aldrig riktigt så mycket jävlaranamma att "Something's Dripping" höjer sig över medelmåttighetens gräns. "Dirt Bound", "No Doubt About It", "Elvis Chapel Blues", "Sicker Than I Think" sak samma vilken låt man talar om, det blir aldrig mer än "nära skjuter ingen hare" någonstans.
Fast Pontus Snibb är helt klart en av Sveriges bästa rocksångare just nu, och det är ju alltid något.