Band: Switchblade
Titel: Switchblade 2009
År: 2009
Bolag: Trust No One
Betyg: 4/10

Recensent: Fredrik Sandberg

Att påstå att SWITCHBLADEs musik skär genom lyssnarens medvetande likt en stilett är en dålig liknelse. En bättre analogi är att likna bandets femte fullängdare (samtliga självbetitlade!) vid en 90-tons pansarvagn, som på två meter breda larvfötter sakta krossar sig fram genom lyssnarens hörselgångar.

Jag antar att SWITCHBLADE bör klassas som doom, men jag ser också paralleller till ett extremt morgontrött och grinigt ISIS. Musiken är lika minimalistisk som det stilrent svartvita konvolutet, varför det i sammanhanget känns rätt att de tre spåren på skivan helt enkelt heter "Part I", "Part II" och " jo, ni gissar rätt " "Part III". Låtarna, varav ingen klockar in under 15 minuter, är extremt långsamma. Vid flera tillfällen hinner total tystnad uppstå mellan anslagen på den rejält nedstämda gitarren, varför tonerna bitvis framstår som öar av ljud inbäddade i en ocean av tystnad.

SWITCHBLADE jobbar helt klart enligt devisen "less is more", vilket också är den slogan som pryder bandets MySpace. Detta medför vissa svårigheter när det gäller att ta till sig deras musik. Bitvis förmedlas faktiskt en skön stämning av depression och ångest, men alltför ofta blir resultatet istället att låtarna framstår som svårgripbara; en serie spridda ackord och cymbalslag utan riktig struktur eller sammanhang.

Jag beundrar bandets beslutsamhet, då man verkligen fullföljer det koncept man valt fullt ut. Ofta är det också så att de skivor som kräver något av sin lyssnare är de som håller bäst över tid. Ju fler genomlyssningar jag ger detta verk, desto säkrare blir jag dock på att svårtillgänglighet inte behöver vara samma sak som briljans. Vissa kritiker lär säkert bli lyriska över SWITCHBLADE just på grund av deras särart, men jag tillhör inte de frälsta. För övrigt tyckte jag inte att kejsarens nya kläder var något vidare, de heller...