Band: Black Pyramid
Titel: Black Pyramid
År: 2009
Bolag: Meteor City
Betyg: 5/10

Recensent: Fredrik Sandberg

När BLACK PYRAMIDs självbetitlade fullängdardebut rullar igång märker man snabbt att bandet gjort sin hemläxa. Deras crossover mellan doom och stoner kännetecknas av den för genren typiskt murriga produktionen, och välskrivna riff som ger associationer till bland annat BLACK SABBATH och CATHEDRAL förekommer med skapligt hög frekvens.

Lägstanivån är hög, då i princip samtliga låtar är helt okej. Samtidigt är just det faktum att det bestående intrycket är "helt ok" något av bandets akilleshäl. Det finns egentligen inget som riktigt sticker ut och särskiljer BLACK PYRAMID från mängden. Delvis beror det på att Andy Beresky aningen för ofta låter sångmelodin följa gitarr-riffen. En annan anledning kan vara att bandformatet med en gitarrist begränsar möjligheterna att arrangera upp låtarna och på det viset ge dem lite mer liv. Jag blir en smula frustrerad när jag lyssnar på "Black Pyramid", då jag anar att det finns kapacitet för något riktigt bra i Massachusetts-kombon som ännu inte utnyttjas till fullo.

Att skriva feta och sköna riff kan bandet redan. Man har också en fördel gentemot en del konkurrenter i det faktum att de av ockultism och mytologi-inspirerade texterna ligger över medel ifråga om litterär kvalité. Det BLACK PYRAMID behöver är att fila lite på sitt låtskrivande, och våga ta ut svängarna lite mer avseende sång och arrangemang. Gör man det tror jag att resultatet kan bli utmärkt; nu blir det inte mer än godkänt i betyg för debutskivan. Topparna utgörs av spåren "No Life King" och "Twilight Grave", och den uppenbara dalen riffstölden mot slutet av "The Worm Ouroboros". Tänk breaket i "Iron Man" och lyssna själva, så förstår ni vad jag menar.