Herman Frank - Loyal To None (7)

Band: Herman Frank
Titel: Loyal To None
År: 2009
Bolag: Metal Heaven

För den initierade hårdrockaren är Herman Frank troligtvis inte ett okänt namn. Den tyske gitarristen var med och grundade VICTORY och har även spelat med ACCEPT ("Restless and Wild" (1982) och "Balls to the Wall" (1983)) och SINNER ("Touch of Sin" (1985)). Han har också producerat plattor med band som SAXON, MESSIAH'S KISS, MOLLY HATCHET och ROSE TATTOO. Herman Frank må vara en veteran i branschen, men som soloartist har han blivit av med oskulden först nu i och med "Loyal To None". På sin första soloeskapad har Herman Frank tagit hjälp av sångaren Jiotis Parcharidis (VICTORY/HUMAN FORTRESS), basisten Peter Pichl (ex-RUNNING WILD) samt trummisen Stefan Schwarzmann. Den sistnämnde torde inte heller vara helt okänd för hårdrockfans, då han spelat med band som ACCEPT; U.D.O, RUNNING WILD, X-WILD, KROKUS och HELLOWEEN. Alla dessa rutinerade herrar i sättningen borgar förstås för ett tämligen klanderfritt framförande.

Trots Herman Franks förflutna och att "Loyal To None" i allmänhet låter väldigt "tyskt" går det inte höra så värst mycket ACCEPT i soundet. Det är svårt att överhuvudtaget jämföra  med ett enskilt band. Det låter snarare som en mix av en massa olika band. RUNNING WILD, GRAVE DIGGER, PARAGON, SINNER, GUN BARREL, AXEL RUDI PELL och THUNDERHEAD är alla exempel på namn som dykt upp i min skalle under mina genomlyssningar av denna skiva.

"Loyal To None" är relativt jämnbra och har en någorlunda hög lägstanivå, men det finns ändå några toppar. Plattan inleds och avslutas väldigt starkt med ösiga låtarna "Moon II" respektive "Welcome To Hell". Skivan har också ett starkt mittenparti där melodiösa och refrängstarka "Heal Me", mäktiga midtempospåret "Kill The King" och kraftfulla och snabba "Down To The Valley" glänser. Därmed har jag visst räknat upp halva plattan och med tanke på att den sämre halvan inte är långt efter är det bara att konstatera att "Loyal To None" är ett klart bra förstlingsverk från herr Frank.

"Loyal To None" är inte på något sätt ett mästerverk och tillför egentligen inget nytt till scenen, men ett gäng starka låtar är aldrig att förakta. Skivan höjer sig definitivt över mängden och bör absolut kollas upp av tyskofiler som tycker att en blandning av ovan nämnda band låter som en utsökt mix.