Axel Rudi Pell - Tales of the Crown (8)

Band: Axel Rudi Pell
Titel: Tales of the Crown
År: 2008
Bolag: SPV Records

AXEL RUDI PELL är nu här med sitt trettonde studioalbum. Har man hört den tyske gitarristen och hans mannar förut behöver man egentligen inte fördjupa sig nämnvärt i denna recension. Det låter nämligen precis som det brukar. Om du inte har gillat AXEL RUDI PELL tidigare har du knappast något att hämta här heller, men för redan frälsta borde ännu en högtidsstund vänta.

Av tradition brukar en AXEL RUDI PELL-skiva börja med en snabb låt, men den här gången bryts mönstret. "Higher" är faktiskt ett midtempospår. Det är först i tredje låten "Angel Eyes" som farten dras upp. Det är för övrigt midtempo som dominerar på "Tales of the Crown", men här finns också ett par snabba rökare och ett par lugna låtar, vilket ger en bra variation. Gemensamt för låtarna är att de har väldigt simpla, men ack så effektiva, refränger som sätter sig omgående. Att låtarna är lättsmälta och lätta att komma ihåg hör förstås till skivans största framgångsfaktorer. Andra styrkor är ett härligt rent ljud och självklart sångaren Johnny Gioeli. Har alltid varit svag för Gioeli och hans insats den här gången ger mig ingen anledning att omvärdera min inställning. Plattans enda egentliga svaga punkt är den instrumentala "Emotional Echoes". Inget ont om instrumentalare i sig, men nämnda låt hade kunnat kvitta. Någon större skada på helhetsintrycket gör den dock inte.

Sammanfattningsvis så är "Tales of the Crown" ännu ett styrkebesked från AXEL RUDI PELL. Efter en liten, liten svacka under första halvan av 2000-talet har Pell & Co kommit igen starkt med "Mystica" (2006) och nya "Tales of the Crown". Bara att hoppas det fortsätter så. Melodimetall av klass helt enkelt!