Raunchy - Wasteland Discotheque (5)

Band: Raunchy
Titel: Wasteland Discotheque
År: 2008
Bolag: Lifeforce Records

Recensent: Tobias Nyberg

BACKSTREET BOYS? Nej, det är RAUNCHY som på nya "Wasteland Discotheque" ibland låter förvillande likt de amerikanska popikonerna. Självklart är det en tillspetsad jämförelse, den danska sextetten kommer i en betydligt mer distad förpackning än reklamradions skivbolagsprodukter. Samtidigt är det emellanåt så tillrättalagt och strömlinjeformat att pojkbandsliknelsen inte känns helt orättvis. Den passion RAUNCHY sannolikt bär på för nämligen en ojämn kamp mot lättsmälta ljudkulisser och en opersonlig framtoning.

"Wasteland Discotheque" har egentligen goda förutsättningar att lyckas. RAUNCHY rör sig i samma terräng som SOILWORK och MNEMIC, det vill säga välproducerad metal med melodiska inslag. Det låter bra, den musikaliska paketeringen är felfri och det finns med all säkerhet kommersiell potential i en del träffsäkra refränger. Olyckligtvis saknar "Wasteland Discotheque" nödvändig udd och karaktär. Behagliga arrangemang avlöser varandra utan större spår av dynamik och närvaro. I enstaka stunder anar man en knuten näve och en glöd som pyr försiktigt, men det bränner sällan till. "The Bash" sticker ut med sin kraftfulla refräng, "To the Lighthouse" är en fullgod pulshöjare och titelspåret förmedlar en befriande frustration. Övrig tid puttrar det på utan att koka över, varken mer eller mindre. RAUNCHY fungerar i små doser, men som helhet blir det inte mer än ett välpolerat alster utan kanter.