Kamelot - Ghost Opera-The Second Coming (8)

Band: Kamelot
Titel: Ghost Opera " The Second Coming
År: 2008
Bolag: SPV/Steamhammer

"Ghost Opera " The Second Coming" är en nyutgåva av förra årets KAMELOT-giv "Ghost Opera". Denna återutgivning släpps i form av en dubbel-CD. CD 1 består av samtliga låtar på originalutgåvan samt två videos - "Memento Mori" (live) och "The Human Stain" (promo). Då jag redan recenserat den ordinarie releasen (läs HÄR) och eftersom ovan nämnda videos inte finns med på mitt promoexemplar kommer följaktligen denna recension att endast behandla CD 2.

CD 2 innehåller tio livelåtar inspelade i serbiska Belgrad under 2007 års världsturné. Fyra låtar hämtade från "Ghost Opera" och fem från föregångaren "The Black Halo" kompletteras av nya "Epilogue". Som vanligt när det gäller KAMELOT och deras setlists hade jag gärna sett fler äldre låtar, men om man nu ändå har valt att fokusera på de två senaste skivorna har jag inga större invändningar mot låtvalet. Lika sedvanligt i fråga om KAMELOT så är framförandet klanderfritt och produktionen superb. Bandet visar alltid klass och släpper aldrig ifrån sig några halvmesyrer.

På plattan återfinns även fyra studiospår. "Season's End" är en skön låt som börjar lugnt och blir tyngre efter hand. Småproggiga och refrängstarka "Pendulous Fall" är dock bäst och hade med lätthet platsat på det ursprungliga släppet. Efterföljande och redan nämnda "Epilogue" är en ballad som visserligen är bra, men den får ändå anses som en parantes i KAMELOT-katalogen. Skivan avslutas med en remix av starka upptempospåret "Rule the World" (ej med bland livelåtarna) som i original kan höras på "Ghost Opera". Den nya lite mer "dansanta" versionen är kanske inte helt poänglös, men den slår i alla fall inte originalet.

Att "Ghost Opera - The Second Coming" är ett kvalitetssläpp är självklart och för den som ännu inte införskaffat originalutgåvan borde detta kännas både intressant och prisvärt, då man får mycket musik för pengarna (ca 199 SEK). Ställer mig mer frågande till om denna release är värd att inhandla till fullpris om man redan har förlagan. Det beror väl helt enkelt på hur stort KAMELOT-fan man är antar jag.