Steel Attack - Carpe DiEnd (6)

Band: Steel Attack
Titel: Carpe DiEnd
År: 2008
Bolag: Massacre Records

Om det finns något pris att vinna för flest antal medlemsbyten per år lär svenska STEEL ATTACK vara en av de hetaste kandidaterna till titeln. Helt sjukt många medlemmar har kommit och gått genom åren. Bandets historia går tillbaka till 1995. 1998 kom gitarristen John Allan med i bandet och han har sedan dess varit den som stått för gruppens kontinuitet. Bara inför nya skivan "Carpe DiEnd" har tre medlemmar bytts ut, men det är ungefär så det brukar se ut"

För den som inte har koll på STEEL ATTACK sedan tidigare drar jag en kort historik. De tre första plattorna som släpptes 1999-2003 bjöd på ganska traditionell power metal. Inga kanonalbum, men definitivt värda att ha i samlingen. Har själv alltid betraktat STEEL ATTACK som ett underskattat band. Gruppens hittills ljusaste stund är 2004 års "Enslaved" som var första skivan med nuvarande sångaren Ronny Hemlin. Denna CD var inte bara riktigt jävla bra, den var också första steget mot det mer TAD MOROSE/NOCTURNAL RITES-orienterade sound bandet innehar idag. "Diabolic Symphony" (2006) följde i samma spår, men hade tyvärr betydligt mer anonyma låtar än sin föregångare. Nu är året 2008 och frågan är då om STEEL ATTACK har laddat om batterierna och lyckats få till en ny "Enslaved". Svaret är dessvärre nej.

Till att börja med konstaterar jag att det i alla fall låter väldigt bra. STEEL ATTACKs heavy metal är minst sagt kraftfull och jag gillar verkligen Hemlins potenta röst. Så långt är allt väl. Problemet är att låtarna inte håller önskvärd klass. Öppningsspåret "The Evil in Me", efterföljande "Keep Falling" och "Angels" har efter mycket om och men börjat växa till hyfsat starka låtar, men resten av materialet känns fortfarande efter ett antal genomlyssningar alltför intetsägande. Främst saknar jag refränger som sätter sig och ju längre in på skivan man kommer desto mer blir den bristande variationen uppenbar. Det ska i ärlighetens namn sägas att "Carpe DiEnd" ännu växer och efter 5 varv till kanske jag tycker skivan är värd ett högre betyg. I skrivande stund är dock "bra, men inte så mycket mer" omdömet som gäller.