Avantasia - The Scarecrow (8)

Band: Avantasia
Titel: The Scarecrow
År: 2008

Är det något den gode Tobias Sammet har, så är det förmågan att skapa melodiska stycken som vägrar lämna hjärnans sal när väl de metalbeprydda tonerna dansat sin hårdrocksvals inne i kraniumet. Redan på EDGUY-debuten "The Savage Poetry" (1995) lyste denna begåvning igenom och efter att nu varit i musikskapandets tjänst i ytterligare 13 år är det kanske inte så konstigt att senaste soloprestationen under AVANTASIA-fanan är förädlad näst intill perfektion.

"The Scarecrow" är fylld med ambitiös metal av förträffligaste slag och de starka låtarna står otåligt i kö för att få chansen att berika dina örongångar. Men detta faktum innebär inte att skivan är en feg imitation av sina äldre bröder "The Metal Opera part I" och "The Metal Opera part II". Nej, för även om storslagenheten lever kvar är det sparsamt med de typiska EDGUY/AVANTASIA-hymniska speed/power metal-dängorna. Kompassen riktar snarare sin pil mot polerna av främst melodisk metal men också hårdrock och till och med rock. Men frukta inte; eftersom kompositionerna är signerade Tobias Sammet ljuder de också snuskigt mycket därefter, om än lite mer erfaret, lite mer moget, lite mer utvecklat, lite mer up-to-date. Med andra ord, bäddat för succé och kommersiell framgång utan att för den delen göra något större avkall på vad vi förknippar med AVANTASIA.

Albumet har likt sina föregångare en genomgående historia där en gedigen samling gästartister utöver Sammet själv (som huvudperson) antar rollerna av olika karaktärer. Den här gången utspelar sig dock inte historien i någon typisk fantasy-värld utan är snarare en resa i psykets domäner. "Min egen Faust-historia" som författaren själv uttrycker det. Således är många av gestalterna vi möter snarare olika sidor av sinnet än reella människor. Vi möter dock två riktiga människor i den rytmiskt tungriffande, men även melodiösa och atmosfäriska öppnaren "Twisted Mind" där huvudpersonen träffar sin psykolog, mästerligt framförd av Roy Khan (KAMELOT). En perfekt inledning som kungör hur högt kvalitetsribban är satt. Till tonerna av käck keltisk fiol tar sedan den elva minuter långa titelspårsresan sin början. Dessa folkmusikstongångar återvänder sedan ett antal gånger och där emellan finns det precis hur mycket variationsrikt örongodis som helst att grotta i med Jørn Landes (JORN, ex-MASTERPLAN, etc.) kraftfulla röst som krona på verket. Enligt mig är detta en av AVANTASIAs bästa låtar någonsin och inte blir det mycket sämre i "Shelter from the Rain"; en av de låtar som är mest trogen det traditionella Sammet-stuket med kvicka medryckande gitarrslingor och dubbelkaggar. Att den underbara refrängen dessutom förgylls av Michael Kiske (ex-HELLOWEEN) kan få vilken skinnpajsutrustad hårdrockare som helst att brista ut i glädjetårar. Även de dylika hymnerna "Another Angel Down" och "Devil in the Belfry" lär knappast göra den konservative AVANTASIA-lyssnaren förargad, men frågan är vad de tycker om de radioflirtande och rockljudande singelspåren "Carry Me Over" och "Lost in Space"? För egen del kapitulerar jag även här, för i all sin enkelhet är de mästerligt hopskruvade och med snygga refränger. Den 64 minuter långa plattan bjuder även på två vackra ballader i melankoliska "Cry Just a Little" med MAGNUMs Bob Catley som huvudsångare och trolska "What Kind of Love" där Amanda Sommerville gör en duett med albumets upphovsman. I "I Don't Believe in Your Love" serveras något överraskande 80-tals inspirerad areanhårdrock med SCORPIONS-legenden Rudolf Schenker på gura, men mest utmärkande spår är utan konkurrens den mörka, spökliga och lätt Tim Burton-vrickade "The Toy Master" med ingen mindre än skräckmästaren Alice Cooper bakom mickhuvudet. Låten är som gjord för gubben och den svaveldoftande atmosfären dröjer sig kvar långt efter att de sista tonerna lösts upp i tomma intet.

Vad kan man säga? Åter igen visar Tobias Sammet vilken mästerlig låtskrivare, kompositör och givetvis vokalist han är och när den nyfriserade tysken denna gång - utöver gästartisterna - dessutom är uppbackad av inga mindre än trummisen Eric Singer (KISS) och Sasha Paeth på gitarr kan det helt enkelt inte misslyckas. AVANTASIA har redan tidigare rönt stora framgångar och det lär inte bli mindre av den varan denna gång.