Ministry - Houses Of The Molé

Band: Ministry
Titel: Houses Of The Molé
Bolag: Mayan

Recensent: Magnus Gustafsson

Familjen Bush står inte högt i kurs hos Al Jourgensen. Redan 1991 fick sig George Bush den äldre en välriktad skrevspark i låten "N.W.O". Fast frågan är om inte sonen George W Bush har retat upp den gode Jourgensen ännu mer.

"Houses of the molé" är tillkommen helt och hållet med ett enda syfte. Att göra processen kort med mannen som har kontor på Pennsylvania Avenue i Washington. Och det är knappast en hyllningsplatta. Tvärtom.

Alla låtar utom inledningsspåret "No W" börjar med W. Förstaspåret är förövrigt helt mästerligt med sin halvpsykotiska sampling av Carl Orffs "Carmina burana" uppblandat med George själv som svamlar om att ondskan måste bekämpas. Och så fortsätter det nästan hela skivan igenom. Fullt ställ. Inga bromsar. Kalabalik i kubik. Maniskt röj i "Worthless", mekaniskt mangel i "Wrong" och en underbart medryckande "Warp city". Egentligen finns det ingen dålig låt på Ministrys nya giv.

Ljudmässigt är det klassisk Ministry. Den formel som först användes på "Psalm 69" (1991) och som återkom på förra årets "Animositisomina" blommar upp helt och fullt nu. På många sätt är detta en sentida återfunnen väldigt obehagligt ful tvilling till "Psalm 69". Inga omskrivningar bara en brutal ljudvägg som förför. Visst kan man invända mot att Jourgensen inte utvecklar Ministry ett enda dugg på "Houses of the molé" men å andra sidan ska man unna sig en paus i utvecklingen då och då för att njuta av det som är riktigt bra.

Ministry har lyckats producera en av de bästa skivorna i sin karriär. Den överträffar inte "Psalm 69" men den nafsar den i hälarna. Detta är en väldigt politisk skiva på alla plan och den mest radikala jag hört på mycket länge. Senast jag hörde en så här bra politisk pamflett var nog Rage Against The Machines självbetitlade debut. Om mitt namn var George W Bush så skulle jag nog ringa FN:s vapeninspektörer nu. Det här är ingenting annat än massförstörelsemusik!