Pride Of Lions - The Roaring Of Dreams (7)

Band: Pride Of Lions
Titel: The Roaring Of Dreams
År: 2007
Bolag: Frontiers

"The Roaring Of Dreams" är ett släpp hämtat från elitserien av AOR. Det är tredje plattan med bandet som leds av Jim Peterik. Mannen som fick legendstatus efter åren i SURVIVOR. Han är en av de mest efterfrågade låtskrivarna som finns i branschen idag. Jag hade faktiskt själv med en låt på samma samlingsplatta som Jim Peterik då han medverkade med sitt projekt WORLD STAGE på en platta som en tysk radiokanal gav ut 2003. Där slutar tyvärr likheterna. Som låtskrivare är jag nämligen inte lika eftertraktad som den gode Peterik...

Jim däremot dyker upp med låtar nästintill överallt i alla möjliga projekt. Men håller ändå en klädsamt låg profil. Något som känns väldigt passande då den här plattan håller en väldigt låg profil. Inte så att den är dålig, men den är ändå rätt slätstruken. Det är i mina öron en platta som funkar bra i bilen, på jobbet eller när man klipper gräset. Man konsumerar den i sin helhet. Den tuffar förbi med bra kvalitet, men man glömmer den lika fort som den snurrat färdigt. Givetvis är det oklanderligt spelat och producerat, allt låter som det ska, men det gör en inte direkt upphetsad. I och för sig är det lite av genrens problem. Samtidigt som det är kul med en platta med hög och jämn kvalitet så vill man ju ha monsterhits att återkomma till.

Efter drösvis med lyssningar är det ändå ett spår som lyckats utkristalliserat sig. Det är "Let Me Let You Go" som med sitt markerade arrangemang fastnar direkt. Den öppnar med ett mullrande trumfill och fortsätter sedan med ett skönt elpiano som för tankarna till TOTO. Den har också ett grymt stick med markerade distguror och sången är ett strå vassare än på övriga spår.

En annan låt som lyfter sig lite över mängden är "Turnaround". En powerballad som är en passande avslutning. En låt som ger mig nostalgivibbar annars är "Tall Ships" som låter väldigt mycket STYX och KANSAS, två av mina gamla favoritband.

Jag vet inte hur många pressreleaser jag läst där det stått att plattan är full av catchiga hookar bara för att finna att det där tydligen är en väldigt subjektiv bedömning. Vad som är en catchy hook eller inte, alltså. Om man lyssnar igenom en skiva 10-12 gånger och man därefter inte klarar av att nynna mer än delar av en (!) låt, då är inte plattan byst med klistriga passager. Och då hjälper det inte att den enda låten är riktigt bra.

Betyget blir ändå bra. Det är så förbannat välgjort helt enkelt. Har man skivhyllan full av band som SURVIVOR, STYX och KANSAS så är "The Roaring Of Dreams" ett bra lyssningstips.