Mastodon - Blood Mountain (8)

Band: Mastodon
Titel: Blood Mountain
Bolag: Warner

Recensent: Jonn Jeppsson

Jo, den fastnade till slut. Efter ett halvår i min ägo (deadline, vad är det?) hör jag det som alla andra verkade höra mycket tidigare. "Blood Mountain" är precis lika fantastisk som sina föregångare "Leviathan" (2004) och "Remission" (2002). Kanske blir den ännu bättre när den har hängt med några månader till. Här finns så många lager av ljud och stämningar att utforska att man antagligen aldrig kan nå botten.

"Blood Mountain" är mer. Mer teknik, mer galenskap, mer fantasi, mer historieberättande " mer MASTODON, helt enkelt. Till att börja med har de skapat sin egna fantasivärld, full av cykloper, skogsmonster, kannibalism och snöiga bergstoppar. Väldigt Drakar & Demoner-nördigt, men på ett coolt sätt och väldigt passande för den minst sagt äventyrliga musiken.

"The Wolf is Loose" och "Crystal Skull" balanserar perfekt mellan teknisk briljans och låtskrivande som går direkt på knock. Melankoliska "Sleeping Giant" har underbart svävande melodier och refrängen i "Colony of Birchmen" är kanske den bästa på albumet. "Pendulous Skin" får mig att minnas den magiska gåshudskonserten på Hultsfred 2005, där basisten Troy Sanders verkade ha ögonkontakt med samtliga i publiken. "Circle Sysquatch" och "Bladecatcher" är obeskrivligt flippade, särskilt med tanke på att det är en majoretikett som ger ut musiken.

Och gissa vad? När jag pratade med Troy i höstas förklarade han att MASTODON inte hade experimenterat särskilt mycket med sitt sound ännu, något de gärna ville göra i framtiden. Inser ni hur galen (och galet bra) nästa album kan bli?