Winger - IV (7)

Band: Winger
Titel: IV
Bolag: Frontiers

Det var 1987 som Kip Winger och Reb Beach drog igång WINGER första gången. Bandets debut sålde kanonbra och man nominerades för olika priser. Uppföljaren "In the Heart of the Young" innehöll bandets kanske största hit "Miles Away" och man klättrade ända upp till 12:e plats på billboardlistan. 1992 spelade man sen in "Pull", en kritikerrosad platta med låtar som "No Man´s Land" och "Spell I´m Under".  Bandet hade reducerats till en trio och trots hyllningarna så verkade det ändå bli den sista för bandet. Trodde många. Men efter drygt 10 år slog sig Kip och Reb ihop igen och nu har alltså den fjärde plattan sett dagens ljus. Trots att det gått så många år säger man att "IV" tar vid där "Pull" slutade. På trummor kallade man återigen in Rod Morgenstein och kompletterade line-upen med John Roth på gitarr och Cenk Eroglu på keyboards och gitarr.

Eftersom jag gillade förra skivan så var det med stor nyfikenhet jag placerade plastbiten under lasern. Och det lät ungefär som jag förväntade mig. Och som jag hoppades att det skulle göra.
Man hänger arrangemangsmässigt kvar i 80-90-talet, men har ljudmässigt dragit sig lite framåt för att landa i 2000-talet. Ungefär som man hoppats att EUROPE skulle göra, men inte riktigt gjorde.

Öppnaren "Right up Ahead" bjuder på ett tungt riff genom versen. Efter en bra brygga presenteras sen en bra refräng. Bra öppning. Nästa spår att utmärka sig är det tredje, "Four Leaf Clover", som är av en lite annan karaktär. Lite snabbare och lite luftigare. Gitarrspelet får mig att tänka på gruppen AIRLESS i sina bästa stunder. Bra gitarr.

De flesta låtarna är midtempo, men ett par lite snabbare alster finns. Och de är bland de bättre spåren. "Your Great Escape" till exempel är en riktig traditionell NWOBHM-pärla. Klart godkänd. Även "Short Flight to Mexico" är en snabbare variant som går hem hos mig. Allra bäst är dock den lite långsammare "Livin´ Just to Die" som är lite mytisk i sin framtoning. Men med en refräng som sätter sig.

Jag kan bara hoppas att man planerar för fler skivsläpp, för jag tycker att man lyckats ta sig in i 2000-talet med bibehållna melodier. Jag vill höra mer!