The Haunted - The Dead Eye (7)

Band: The Haunted
Titel: The Dead Eye
Bolag: Century Media

Få svenska band har rönt så mycket cred som hyperjämna THE HAUNTED. På skiva efter skiva har nu-thrashens grundare ytterligare cementerat sin kungastatus i den världsomspännande metalscenen. Att på ett medvetet sätt riskera den tronen är tämligen vågat.

"The Premonition" öppnar "The Dead Eye" i klassiskt manér och efter följer skivans första smocka, "The Flood". Öppningsriffet är läckert och trycket ett faktum, men cirka 2:30 in i låten infinner sig det drag som sedan kommer att genomsyra resten av den här plattan. Man kan kalla det experimentlusta eller behov av förändring, men jag vet redan nu att vissa kommer att ha svårigheter med denna förändring.
Alla som känner mig vet att jag inte är inskränkt för fem öre och att jag tolererar det mesta så länge kvalitet och trovärdighet finns med i bilden. THE HAUNTED besitter den trovärdigheten och kvaliteten. Trovärdigheten infinnes i Peter Dolvings ärliga och blottande textmaterial och kvaliteten sitter både i bandets som vanligt fläckfria framförande och flitiga låtsnickrande.

Chocken har nu lagt sig och de efterföljande spåren "The Medication" och "The Crowning" är två riktiga kalasnummer. Och så fortsätter det genom hela skivan, bara man släppt på sina konservativa metalvärderingar. Det växlas från vansinnig melodisk hardcore (utan att närma sig MTV2-soundet) till snygga balladpartier i stil med "My Shadow" från 2004 års "Revolver".

Som slutkläm vill jag varna er Patrik Jensen-maniacs där ute. Den nämnde gitarristen har inte bidragit någonting till låtskrivandet, vilket hörs. Det här är en melodisk skiva som på ett naturligt sätt tar över där "Revolver" slutar. Nu är bara frågan vilka vi ska vända oss till för att få regelbunden kvalitetsthrash i framtiden?