Tears of Anger - In the Shadows (7)

Band: Tears of Anger
Titel: In the Shadows
Bolag: Lion Music

Recensent: Anders Jacobsson

Svenska progressiva headbangarna i TEARS OF ANGER har en hel del mumsigt att bjuda på med sin andra platta. Här råder inget annat än kvalité från början till slut. Jag måste faktiskt få lov att avslöja att testosteronet svallar på riktigt ordentligt ibland. Det känns spandex, pudelfrilla, solbrillor och bandlogga i neon... men det finns inte i attityden utan i själva anlaget. Trots detta så befattar vi oss här med snygga atmosfärer och sköna melodier med stor slagkraft. Det är väldigt elegant och snyggt framfört och bandets hjärna Benny Jansson vet verkligen vad han håller på med. I låtar som "Sell My Soul" så yppar sig kalibern så huden knottrar sig. I partyrökaren "I Hate You" är charmen och hätskheten på topp, så man kan inte låta bli att le när sångaren Björn Jansson kvider ur sig i bästa allsångsmomentet: I hate you! I hate you! Can't stand your breath, can't stand your smell!

Det största problemet jag har med "In the Shadows" är att jag blir less efter ett tag. Plattan funkar bäst som en tvåaktare med en rejäl kaffepaus däremellan. Det andra jag stör mig på är hur pubertalt vissa av texterna är utformade... och då syftar jag inte på innehållet i sig utan hur man uttrycker sig i kontexten. Jag saknar även en riktig jävla power ballad, för det skulle passa deras sound utmärkt. Vilken efterfesthit det hade blivit! Plattans styrka ligger dock i allt det andra: t.ex. Björns röst och de snygga refrängerna, de progressiva partierna och Daniel Flores (japp, han är med även här) vrålsnygga trumspel. Lyssna bara på "Live Those Dreams" t.ex.

Ni som gillar BEYOND TWILIGHT med vill ha lite mer jävlar anamma kanske bör kolla upp TEARS OF ANGER. Dessa två band har mer gemensamt än så, då Björn Jansson numera sjunger i båda banden; vilket är lite kul eftersom Björn har en röst som påminner väldigt mycket om Jorn Lande; sångaren på BEYOND TWILIGHTs första platta "The Devils Hall of Fame". Här gäller det att hänga med.