Belphegor - Necrodaemon Terrorsathan (2)

Band: Belphegor
Titel: Necrodaemon Terrorsathan
År: 2020
Betyg: 2/10

Recensent: Gabi Mattsson

Det har gått 20 år sedan "Necrodaemon Terrorsathan" släpptes (2000) och nu har det återskapats igen som en manifestation av ren Death Metal. Huruvida österrikiska Belphegor borde satsat på att skriva nytt material, istället för att väcka dom gamla demonerna till liv, är något som definitivt kommer dela fansen i två läger.

Titelspåret "Necrodaemon Terrorsathan" inleder skivan och bjuder först på ett gammalt film-spår där en ung kvinna ber till Gud. Klassiskt, klichéartat och ett onödigt tillägg som inte för med sig något mer än en gäspning. Följt av ett brutalt trumsolo och snabba riff från gitarren är det svårt att inte höra små bitar från både nya och äldre verk. Vilket tyvärr gör att spåret låter mer som en förvirrad gammal tant som tror att Satan gömmer sig i kakburken och kräver en exorcism. "Sadism Unbound" är inte deras bästa, men duellerna av ond, bråd död och bitterljuvt mörker gör variationen i spåret intressant nog att lyssnas igenom ordentligt. "Cremation of Holiness" känns mer som ett hack i skivan och en upprepning av redan genomspelade spår. Det är tungt och rått, men saknar något överraskande som gör att lyssnaren hajar till. Dubbelkaggarna går varma och gitarrsolot är snyggt, men lite för tekniskt för genren vilket gör att spåret faller platt istället för att få ett lyft. Förändringarna som gjorts på nya versionen är påtagliga och spåren av det som en gång var extremt och råare än härsket blod, har polerats bort.

Tyvärr så har "Necrodaemon Terrorsathan" förlorat sin vasshet från när albumet först släpptes. Skivan är ett desperat försök att vara nyskapande, men att göra det genom att återanvända material som redan var något bra, är snarare Belphegors akilleshäl. Jämfört med tidigare versionen så är denna som en tråkig, svartvit hinna som lagts över för att dölja glöden som tidigare brann med en gedigen styrka. Ibland var det helt enkelt bättre förr.