Pyramaze - Legend of the Bone Carver (8)

Band: Pyramaze
Titel: Legend of the Bone Carver
Bolag: Massacre

Dansk-amerikanska PYRAMAZEs debutskiva "Melancholy Beast" (2004) var en riktig pärla. Mina förväntningar på uppföljaren "Legend of the Bone Carver" var därför väldigt höga, men ganska snabbt förstod jag att jag inte skulle behöva bli besviken. Nu efter ytterligare några varv inser jag en annan sak: nya skivan är bättre än debuten och ett av årets hittills bästa släpp!

PYRAMAZE spelar melodiös metal med progressiv touch i samma skola som THRESHOLD, ROYAL HUNT, VANISHING POINT och PAGAN'S MIND för att nämna några liknande band. Som vanligt när det är lite proggigt tar det ett tag att komma in i musiken, men när man väl gjort det blir man rikligt belönad. PYRAMAZE tar oss med på en underbar musikalisk resa där vi passerar härliga riff, sköna tempoväxlingar, starka refränger och inte minst en hel hög med läckra melodislingor. Till detta kommer en helt suverän sånginsats av Lance King (SHINING STAR, ex-BALANCE OF POWER). Vilken röst den mannen har!

"Legend of the Bone Carver" är hyfsat jämn, men det finns några låtar som jag har fastnat lite extra för. Refrängstarka "What Lies Beyond" och "Souls In Pain" är ett par exempel. Det bästa har dock PYRAMAZE sparat till sist. Mäktiga "Tears of Hate" är en perfekt avslutning som gör att jag bara vill höra mer. Gillade du "Melancholy Beast" har du här ytterligare en högtidsstund framför dig. Om du ännu inte hört PYRAMAZE, men är inne på melodiös semiprogressiv metal är det här bandet du ska kolla upp. Upptäck!