Amaranthe - Helix (5)

Band: Amaranthe
Titel: Helix
År: 2018
Bolag: Spinefarm

Recensent: Gustaf Moskog

När jag för sju år sedan gick in på Spotify och klickade på albumet AMARANTHE så tog det inte många sekunder innan jag var såld och ombord på skeppet. Bandets självtitulerade debutalbum lät inte som något jag hört tidigare. Med kombinationen av power metal, metalcore, poprefränger med elektroniska inslag och på toppen av det lite dödsmetall, så lyckades det svensk-danska AMARANTHE relativt snabbt etablera sig bland de stora namnen i Sverige.

Nu står vi här med den femte plattan och i ärlighetens namn så låter det precis som innan. Ett argument kan göras för att “Helix” har gått ett steg mot att låta ännu mer radiovänligt, ett steg jag skulle vilja påstå togs redan på förra plattan. Sen om detta är bra eller dåligt får du avgöra själv. Men att de tre första släppen hade mer tyngd i sig och mindre schlager råder det inget tvivel om.

Detta är första gången bandet står utan sångaren Jake E som hoppade av redan 2016. Man plockar då in en relativt annorlunda röst i Nils Molin från DYNAZTY. Det är egentligen inget fel på hans mer klassiska och lena power metal-röst. Men det får tyvärr AMARANTHE att låta mer som ett band i mängden, då Jake hade en betydligt mer unik klang på sin röst. Elize Ryd gör ett bra jobb som på tidigare album, likaså Hendrik Englund med sitt klanderfria growl.

Det är egentligen inget fel på “Helix”, problemet är bara att det låter precis som föregångaren. Alla låtar håller ungefär samma tempostarka nivå, känslan blir tyvärr som att du lyssnar på samma låt om och om igen. Dubbelpedalerna ångar på, gitarrväggen smälter in bra mot det elektroniska och alla tre sångarna gör ett bra jobb att komplettera varandra. Men man har hört det förr och det börjar bli lite tråkigt nu. Har inget emot att lyssna på de två öppnande låtarna “The Score” och “365”, men sedan lägger jag skivan åt sidan.

Ska dock sägas att är du ett stort fan av AMARANTHE och inte vill att något ska förändras så kommer du inte heller denna gången bli besviken. Allt som funnits med innan finns i stort sett med även denna gången.