Kataklysm - In the Arms of Devastation (8)

Artist: Kataklysm
Titel: In the Arms of Devastation

Kanadickerna är tillbaka! Tillsammans med CRYPTOPSY ses KATAKLYSM som ett av de hetare death metal-banden i Kanada just nu. I och med "In the Arms of Devastation" har bandet tänkt att bevisa det. Efter att jag tappat hakan ett flertal gånger till bandets föregångare "Serenity in Fire" (främst öppningsspåret "Ambassador of Pain" som är en riktig jävla jackpot i smärta) blir jag något förvånad när jag hör "Like Angels Weeping (the dark)" som inleder den här skivan.
Inledningsvis känns det knappt som samma band. En hyffsat len produktion med en melodisk gitarrslinga som snarare låter som något från hemtrakten än de veteraner jag ruskat så mycket lugg till genom årens lopp. "To Reign Again" låter som något GOD DETHRONED kunnat släppt ifrån sig under en ljus stund och "It Turns to Rust" är en betongtung duett tillsammans med Morgan Lander från KITTIE.
Vad fan har hänt?

Men ju mer jag bortser från alla förändringar och låter mina filterlösa öron koncentrera sig på musiken, så inser jag att KATAKLYSM lyckats skita ur sig en förträfflig, fräsch och fängslande skiva som håller intresset uppe genomgående med hjälp av variation, en precis lagom mängd melodier och tempo varvat med blytyngd. Ungefär som om GOD DETHRONED och BOLT THROWER skulle göra en platta ihop (ibland får jag till det!).
KATAKLYSMs mest intressanta skiva är den 8:e i rad vilket i sig är intressant och ger hopp inför framtiden.

Nuclear Blasts egna jämförelse kanske inte var så tokig ändå: "Precis som med ett gott vin så kan åldrande vara något positivt!"